Lygna - Åstjern

Oversiktskart

Ruta starter på Lygna. Ved Lygnasæter er det god parkering, mat og overnatting. Første 2,4 km går på Rv.4 nordover til Lygnabakken. Vi passerer innkjøringa til Lygna Skisenter/Skyttebane på venstre side. Bakenfor ser vi Hengedyhaugen. På høgre side ligger Syljusætra.

Fra Lygnabakken, like etter en rasteplass, går ruta på skogsbilveg, Elkensætervegen, fram til Kjølvegen. På denne strekningen har vi Høgkorset på venstre side. Elkensætra ligger oppe på venstre side i en motbakke.

Kjølvegen kalles også Høgkorsvegen. Tar vi til høgre i krysset her, kommer vi til Einavoll (rute 951). Men vi skal til venstre. Pilegrimsleden mellom Oslo og Trondheim følger Kjølvegen over åsen fra Hadeland til Toten. Rett før Høgkorsplassen står det tre store trekors og en informasjonstavle som forteller historien som er knyttet til dette stedet.

Rett etterpå kommer vi til en fin utsiktsplass. Ruta går videre på Kjølvegen til midt i Vatningsbakken. Her går rute 951 rett fram, til Blokkhus og Løvstua. Men OBS - vi skal svinge brått til høgre, nedover traktorvegen til Åstjern. Herfra kan vi bl.a. velge mellom rute 288 til Sønstebygrenda og rute 300, som går ned til Bleiken. Et annet alternativ er Åstjernvegen til Jølsen (rute 296).

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
167 Fra byen til Hadeland Kjelsås Bleiken 104.5
147 Gjennom Helgedalen fra Lygna Lygna Lygna 28.5