Lygna - Åstjern

Oversiktskart

Ruta starter på Lygna. Ved Lygnasæter er det god parkering, mat og overnatting. Første 2,4 km går på Rv.4 nordover til Lygnabakken. Vi passerer innkjøringa til Lygna Skisenter/Skyttebane på venstre side. Bakenfor ser vi Hengedyhaugen. På høgre side ligger Syljusætra.

Fra Lygnabakken, like etter en rasteplass, går ruta på skogsbilveg, Elkensætervegen, fram til Kjølvegen. På denne strekningen har vi Høgkorset på venstre side. Elkensætra ligger oppe på venstre side i en motbakke.

Vi kommer inn på Kjølvegen, som også kalles Høgkorsvegen. Tar vi til høgre, kommer vi til Einavoll (rute 293). Men vi skal til venstre, sørvestover, opp til Høgkorsplassen. Rett etterpå kommer vi til en fin utsiktsplass.

Ruta går videre på Kjølvegen til midt i Vatningsbakken. Her går rute 293 videre rett fram, til Løvstua. Men OBS - vi skal svinge brått til høgre, nedover traktorvegen til Åstjern. Herfra kan vi bl.a. velge mellom rute 288 til Sønstebygrenda og rute 300, som går ned til Bleiken. Et annet alternativ er Åstjernvegen til Jølsen (rute 296).

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
167 Fra byen til Hadeland Kjelsås Bleiken 104.7
147 Gjennom Helgedalen fra Lygna Lygna Lygna 28.5