Lygnasæter

Strålende start på Lygnaturen

Foto: Odd Stiansen, 07.03.2020

Om Lygnasæter

Lygnasæter Hotell ligger sentralt til ved riksveg 4 på toppen av åsen mellom Brandbu og Eina. Med sin beliggenhet på 630 moh. er stedet et glimrende utgangspunkt for turer, både nordover og sørover. Herfra går det et sammenhengende løypenett videre nedover Øståsen til Romeriksåsene og over i Nordmarka.

Stedet har stor kapasitet for overnattingsgjester. Her er det servering og kafedrift året rundt, og alle er like velkomne, enten det er turfolk eller sultne bilturister på veg til eller fra Gjøvik/Toten-området.

Lygnasæter er en glimrende "mellomstasjon" for alle som går skituren Gjøvik-Oslo i en eller annen retning.

Familien Seigerud eier og har drevet Lygnasæter Hotell i over 30 år. I dag bor det tre generasjoner på Lygna.

Lygnasæter har åpent hele året utenom 1. juledag.

• Hotell: Alle dager.
  • Kro: Ukedager 11.00 - 18.00, lørdag 11.00 - 17.00, søndag 12.00 - 18.00.
  • Servicestasjon: Ukedager: 07.00 - 19.00, lørdag 09.00-18.00, søndag 10.00 - 19.00.

Lygnasæter ligger langs riksveg 4 på toppen av åsen mellom Brandbu og Eina. Meget gode parkeringsmuligheter. Flere bussruter går forbi året rundt. Skiforeningen setter noen ganger opp buss hit i forbindelse med større turer.