Siggerud - Skeidarkollen - Ski

Sørmarka

Dette er en sykkelrute som går mest på asfalt, men også litt på grusvei. Den er lett å sykle, da det er minimalt med stigning.

Sykkelruta går fra krysset mellom Vevelstadvegen og Gamle Siggerudveg, rett nedenfor Siggerud kirke. Du starter med å sykle ned forbi busstoppet, og tar så til høyre. Nå følger du Siggerudvegen sørover til Bru, helt nord i Langen. Rute 525, som går opp til venstre, ender på Durud.

Du skal rett fram her - to kilometer er tilbakelagt - og ferden går videre på Siggerudvegen. Fire kilometer fra start kommer du helt ned til vannet, og her kan det være fint å ta seg en rast.

På vei sørover passerer du hele fire avstikkere der du kan ta av og komme videre innover i terrenget. Blant disse er rute 346 til Rud. Men det er først når alle disse fire er passert, og du befinner deg rett sør for Boger, at du skal ta av fra den asfalterte veien. Nå er du seks kilometer fra Siggerud.

Her tar du til høyre, inn på Stunnervegen - på grus. Etter noen hundre meter passerer du Skeidarkollen, det kjente serveringsstedet som har åpent om vinteren. Nå er du inne i et parti med litt stigning. Men det varer ikke lenge. Snart sykler du i behagelig nedoverbakke, du kommer ut av skogen, og kulturlandskapet ved Nærevann åpenbarer seg.

Ved gården Stokstad er det slutt på 2,5 kilometer med grusvei, og du tar til høyre på Siggerudvegen. Den som sykler til venstre her, kan komme til Ytre Enebakk i rute 526.

Nærevann er vernet som naturreservat for å ta vare på det næringsrike vannet med planter, fugl og annet dyreliv som er knyttet til dette området. Etter at Nærevann er passert, får du snart Midtsjøvann på høyre side. Også dette er vernet. Her er det en fin badeplass.

Litt senere går rute 474 til venstre i retning Bjerkebekk. Dermed er du inne i Kirkevegen og passerer Ski middelalderkirke, en flott bygning fra 1100-tallet. Her går det vei til Rud - et alternativ å vurdere dersom du vil tilbake til start en annen vei (rute 343).

Vår rute fortsetter inn mot sentrum. Snart sykler du gjennom rundkjøringen ved Ski skole, der rute 344 går til høyre mot Langhus. Like etter skolen, tar du ned Skolevegen, og sykler så til høyre, inn i Idrettsvegen (gågate). Når du har krysset Jernbanevegen, befinner du deg på Ski stasjon.

Vil du videre vestover, kan du ta rute 366 til Nygårdskrysset eller rute 365, som fører inn til Stuene i Nøstvedtmarka. Rute 359 går sørover til Ås.