Rud - Siggerud

Sørmarka

Til Rud kommer du i rute 343 fra Ski eller rute 345 fra Langhus. Fra Rud-krysset følger du Eikjolvegen innover i nordøstlig retning. Allmenningsvegen passeres (går mot venstre), og via Eikjolbakken kommer du opp til Midtre Eikjol. Skilt mot Karlsrud og Sterkerud viser vei inn i skogen (rett fram i krysset ved skogkanten), og ganske straks passerer du aller siste gård - Karlsrud - før det for alvor bærer til skogs.

Nå er det skogsbilvei og snart skimter du Karlsrudtjern på venstre side, og det er ikke lange biten å gå/sykle bort til dette fine badevannet. En liten bakke venter, du holder til venstre på toppen av denne, og snart er du framme i et "dobbeltkryss". Først går det en sti til høyre mot Sandvoll. Noen meter senere står du overfor et valg mellom å fortsette til høyre, eller ta en avstikker mot venstre, til Sterkerud. Det er knapt en halv kilometer dit. Stedet bør være godt kjent for de fleste som har gått på ski i denne delen av Sørmarka.

Du skal til høyre i dette krysset (skiltet Bru og Siggerud). Her går det noe nedover, og snart befinner du deg i "befolkede" områder igjen. Straks kommer du ned til den asfalterte Siggerudvegen. Nå er ca 4,7 kilometer av denne sykkelruta tilbakelagt.

Skulle du ønske å vende nesen sørover igjen allerede nå, kan du ta til høyre på Siggerudvegen, og sykle via Skeidarkollen til Ski (rute 473).

Men vår rute går mot venstre. Og herfra må du sykle ca 600 meter i veibanen, fram til Bru, som ligger ved nordenden av Langen. Her tar du til høyre, over brua, og så to ganger til venstre og opp en bakke. Grusveien du nå sykler på, er ganske kort, og så er det ca 400 meter med sti fram til Brusaga. Her går rute 348 til høyre mot Krokhol.

Du fortsetter rett fram, og ganske umiddelbart er du på asfaltert vei igjen. Når Brusagavegen er slutt, tar du til venstre, krysser Siggerudvegen, passerer busstoppet og er dermed framme i krysset mellom Vevelstadvegen og Gamle Siggerudveg, rett nedenfor Siggerud kirke. På den andre siden av idrettsplassen, ved Siggerudhallen, starter skiløypene vinterstid.

Ønsker du en lettere vei det siste stykket før Siggerud, kan du sykle rett fram ved Bru. Her er det asfalt.

Fra Siggerud kan du velge mellom rute 347 til Langhus, rute 354 til Kloppa og rute 349, som fører deg til Sandbakken i Østmarka.