Ås - Ski

Follomarka

Du starter i Follomarka og befinner deg i Sørmarka når du er framme. E18 markerer skillet. Starten går fra Ås stasjon, og første etappe går nordover på venstre side av jernbanelinja. Aller først er det en liten bit på asfalt, men etter 400 meter tar du en liten sving til høyre, inn på grusvei. Herfra og helt fram har du gang- og sykkelvei til disposisjon.

Etter vel 2 kilometer krysses sporet, og nå venter litt stigning. Du får nesten nærkontakt med riksvei 152, men svinger til venstre, og fortsetter i egen trasé gjennom Askjumskogen. Du skal ned igjen like mye som du tråkket oppover (ca. 45 høydemeter), og etter ca. 3,7 kilometer er det tid for å krysse europaveien.

Nå har du fått asfalt under dekkene, og sykler på gang- og sykkelvei langs riksvei 152 helt til "mål". Mens første del av turen gikk delvis gjennom skog og delvis langs bebyggelsen i Ås, er du nå i åpent og frodig jordbrukslandskap. Store deler av strekningen fra Ås er gang- og sykkelveien lagt i stor avstand til bilveien. Det er med andre ord lite du merker til biltrafikken underveis. Hele strekningen er en del av sykkelveirute 7.

Når du kommer til Åsveien (riksvei 154) tar du til høyre, og så til venstre rundkjøringen. Vel framme ved Ski stasjon kan du velge flere veier videre. Rute 344 går nordover til Langhus mens rute 343 går til Rud. Rute 473 går via Skeidarkollen til Siggerud. Derfra kan du evt. sykle videre inn i Østmarka. Endelig kan du velge rute 474 dersom du vil til Bjerkebekk - mens rute 526 går til Ytre Enebakk. Ønsker du å fortsette turen i retning Kråkstad, tar du til høyre før rundkjøringen (rute 475).

Legger du kursen vestover, kan du velge mellom rute 366 til Nygårdskrysset og rute 365, som fører deg inn i Nøstvedtmarka til Stuene.