Gjennom Follo fra Hauketo

Del veien

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.08.2015

Sørmarka

Dette er en skikkelig langtur, nesten 8 mil! Men det er lett å sykle her. Follo er jo ikke akkurat kjent for å ha høye topper. Mesteparten av turen sykler vi på asfaltert vei, men helt mot slutten får vi grus under dekkene. Det blir mye fint å se, for store deler av turen går gjennom åpent kulturlandskap, langs åker og eng.

Vi sykler ut fra Hauketo stasjon, og legger kursen sørover langs Nedre Prinsdals vei. Etter ca. 4 kilometer tar vi 90 grader til høyre, gjennom Kolbotnveien til Kolbotn stasjon. Litt etter stasjonen, krysser vi jernbanesporene, og holder til venstre, fortsatt i Kolbotnveien.

Vi følger veien gjennom bebyggelsen og kommer etter hvert ned til Gjersjø bru, ved Gjersjøens utløp. Litt over halvveis fra Kolbotn stasjon, passerer vi Ingierkollen slalåmsenter, der det er fin utsikt over vannet.

Ved brua tar vi til venstre, og sykler Gamle Mossevei sørover langs Gjersjøen, med skog på begge sider. Denne strekningen, fram til Ringneskrysset, har ofte en god del trafikk, og det er ikke gang- og sykkelvei her. Så her må vi være OBS på bilene!

Turen fortsetter sørover forbi Tusenfryd og Vinterbro (Tusenfrydruta), der vi kommer inn på fylkesvei 156, som var E6-trasé før Nøstvedttunnelen ble tatt i bruk i 2009. Ved Nesset følger vi innerste del av Bunnefjorden et stykke, og sykler videre i retning Årungen.

Vi sykler sørover langs vestsiden av vannet, og på den andre siden kan vi se Årungen rostadion. I Vollebekkrysset tar vi til høyre mot Korsegården, et knutepunkt for ferdselen i gammel tid. Vi tar til venstre før E6, inn på Gamle Mossevei, den gamle innfartsveien til Oslo fra sør. Her gikk Den Fredrikshaldske Kongevei, som ble bygd på 1600-tallet. Veien gikk fra Fredrikshald (Halden) til Christiania, og var i bruk i rundt 250 år, før den fikk avløsning av den betydelig bedre Mosseveien i 1860-årene.

Vi ankommer Vestby stasjon, krysser sporene, og fortsetter gjennom Garderveien og Nordbyveien, før vi kommer inn på Garderveien igjen. Snart dreier veien mer i østlig retning, og vi runder turens sørligste punkt litt før Garder.

Så er vi på vei nordover, og sykler videre mot Kroer. Ved Kroer kirke tar vi til venstre, og peiler oss inn på Ås. I Sentralveien får vi Ås videregående skole på venstre side, og kommer fram til jernbaneundergangen. Etter den, tar vi til høyre, og så er Ski neste mål.

Etter vel 2 kilometer krysses sporet. Vi får nesten nærkontakt med fylkesvei 152, men svinger til venstre, og fortsetter i egen trasé gjennom Askjumskogen. Vel framme i Ski, navigerer vi oss gjennom sentrum, for så å fortsette nordover langs Langhusveien til Langhus stasjon.

Vi sykler videre på en turvei gjennom skogen, fram til et busstopp ved Gamle Vevelstadvei. Her tar vi til venstre, passerer under jernbanetraseen ved Vevelstad stasjon, og fortsetter gjennom Smedsrudveien. Tussestien tar av mot høyre. Den skal vi sykle, ned til idylliske Tussetjern. Vi kommer ut i Skiveien, som vi følger gjennom bebyggelsen mot nordvest.

Vi er nå i Oppegård, og tar til høyre, under jernbanen og nordover langs Kongeveien. Og nå er vi tilbake i traseen der den Den Fredrikshaldske Kongevei gikk. Snart får vi Oppegård golfklubb sine grønne arealer på venstre side, og kommer fram til Østre Greverud. Fra låven, like ved Grevestua, fortsetter vi nordover, først på turveien langs golfbanene. Vel en kilometer fra Grevestua får vi en mer trafikkert vei på venstre side.

Nå forlater vi kongeveien for en liten stund, og sykler rett fram der det går bru over Tverrveien. Vi følger grusveien inn i skogen, og tar til venstre i første kryss. Vel framme i Fløisbonnveien tar vi til venstre på asfalt, passerer Fløysbonn gård, og tar så til høyre i krysset ved Sofiemyr stadion. Nå er vi inne på kongeveiens trase igjen, og fortsetter nordover.

Rett etter stadion tar vi til høyre, inn gjennom boligområdet Ødegården. Snart bærer det inn i skogen, og nå har vi grus under dekkene. Vi er dermed i gang med siste etappe på dagens tur.
Etter en kort strekning i skogen, kommer vi fram til Tårnåsen, og har Tårnåsen skole på høyre side. Vi sykler ned Odins vei, men tar til høyre før brua som går over Valhallaveien. Ganske straks tar vi til høyre igjen, og så til venstre, og fortsetter gjennom boligområdet fram til en barnehage som ligger i Gimleveien.

Her tar vi til venstre, og så til høyre - inn på en fin turvei som vi følger gjennom svakt fallende terreng. Vi passerer Prinsdal skole og Hauketo ungdomsskole, og fortsetter ferden nordover på den gamle innfartsveien til hovedstaden. Etter en litt brattere nedoverbakke, tar vi til venstre på bru over Nedre Prinsdals vei, og kan trille ned til jernbanestasjonen på Hauketo, der vi startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Hauketo - Prinsdal - Kolbotn Hauketo Kolbotn 4,5 km