Fløysbonn - Øvre Prinsdal - Hauketo

Sørmarka

Krysset rett vest for Fløysbonn er utgangspunktet for denne ruta. Den går først vestover langs Fløisbonnveien. Etter 300 meter er du framme i krysset ved Sofiemyr stadion. Her tar du til høyre - i Kongeveien.

Og nå skal du nordover på kongevei - nærmere bestemt Den Fredrikshaldske Kongevei, en tradisjonsrik innfartsvei til hovedstaden. Ruta videre er også en del av Nasjonal sykkelrute nr. 7.

Rett etter stadion tar du til høyre, inn gjennom boligområdet Ødegården. Snart bærer det inn i skogen, og nå har du grus under dekkene. Det er en fin turvei du har framfor deg nå - den går for det meste gjennom skog, men nær skogkanten og bebyggelsen.

Etter en kort strekning i skogen, kommer du fram til Tårnåsen, og har Tårnåsen skole på høyre side. Du sykler ned Odins vei, men tar til høyre før brua som går over Valhallaveien. Ganske straks tar du til høyre igjen, og så til venstre, og fortsetter gjennom boligområdet fram til en barnehage som ligger i Gimleveien.

Her tar du til venstre, og så til høyre - inn på turveien. Etter å ha syklet på asfalt en liten stund, er du nå tilbake på grus, og følger den gamle kongeveien nordover gjennom svakt fallende terreng. Og herfra skal du sykle mer eller mindre rett fram helt til du er "i mål".

I Øvre Prinsdal passerer du en stall, og kommer etter hvert inn på Øvre Prinsdals vei. Du passerer Prinsdal skole og Hauketo ungdomsskole, og fortsetter ferden nordover til Hauketo. Etter en litt brattere nedoverbakke, tar du til venstre på bru over Nedre Prinsdals vei, og kan trille ned til jernbanestasjonen.

Herfra har du flere alternative ruter å velge mellom. Rute 889 går sørover langs Nedre Prinsdals vei - til Kolbotn, rute 886 går til Klemetsrud, mens rute 887 ender på Dal/Brenna. Endelig har du to ruter å velge mellom dersom du vil bli nærmere kjent med Ljanselva miljøpark. Rute 888 går oppover dalen til Skullerudstua, mens rute 896 går ned mot Fiskevollen og videre til Hvervenbukta.
Venter på toget

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 11.07.2015

Bjørndal - Fløysbonn 3,7 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Sørmarka
Hvervenbukta - Fiskevollbukta - Hauketo [Ljanselva miljøpark] 3,9 km Skogsbilvei/turvei Sørmarka
Fløysbonn - Greverud 3,6 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka
Greverud - Sofiemyr - Fløysbonn 2,8 km Offentlig vei Sørmarka
Hauketo - Skullerudstua [Ljanselva miljøpark] 4,6 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka