Kleivstua - Fjellseterbommen

Område: Krokskogen
Lengde: 9.1 km

Oversiktskart

Til Kleivstua kommer du fra Sørsetra (rute 393) eller Guriby i Lommedalen (rute 167). Eventuelt kan du sykle opp fra Sundvollen (rute 303).

Sykkelruta starter på parkeringsplassen, og du følger først asfaltert vei et lite stykke. Like etter at veien begynner å gå nedover mot Sundvollen, tar du inn til høyre, på grusvei. Ganske straks får du Kronprinsens utsikt på venstre side (kort sti ned fra veien), og veien stiger jevnt og trutt opp til vel 450 meter over havet like før Retthellseter.

Dette er en seter som var i bruk i mange hundre år frem til 1972. Det er dermed den siste seteren på Krokskogen som ble nedlagt. Ta gjerne en tur bortom, det er ikke lange veien (venstre side). På veien hit har du også passert Retthelltjern.

Nå skal du ned vel 100 høydemeter, der du møter veien som går ned mot Tverrelva og Lommedalen (rute 224). Her tar du til venstre, og sykler i motbakke mot Fjellsetra.

Du ser noen få bygninger fra veien, og flere kan du se om du tar en tur inn i skogen på venstre side av veien. På setervollene her finner du både gamle bygninger og nyere hytter. Like etter at du har passert de første husene, går en vei opp mot venstre - denne fører deg til øvre del av hytteområdet - og den fortsetter helt til Skardtjern (rute 324).

De neste 1,5 kilometerne stiger veien 90 høydemeter, og straks kommer du fram til Fjellseterbommen. Her deler veien seg. Fortsetter du rett fram, kommer du videre mot Damtjern (rute 271) eller Åsa (rute 542). Tar du skarpt til høyre, er du på vei mot Tverrelva og Lommedalen via Monsebråtan (rute 202). Men OBS: svinger du til venstre etter bare noen meter på denne veien, og krysser Store Lomma - som ikke er spesielt stor akkurat her - har du framfor deg ca 1,5 kilometer på trillesti opp til Løvlia (rute 270).

Edit

168 Megatur fra nord Bleiken Spikkestad 173.2
127 Megatur fra vest til øst Spikkestad Lillestrøm 181.4

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Kleivstua