Ytre Enebakk - Durud

Østmarka

Sykkelruta starter fra Tangen bru ved Ytre Enebakk, der riksvei 120 og 155 møtes. Ferden går mot nordvest, på gang- og sykkelvei langs riksvei 155 (Oslovegen) gjennom sentrum og langs Vågvann. Helt i nordenden av vannet er det skiltet avkjørsel til Badeplass Våg. Du skal ikke inn på den, men ta til høyre like før. Dette er Bjerklandsvegen, andre vei etter Nylendevegen. Rute 526 fortsetter på hovedveien i retning Ski.

Her - etter 2,8 kilometer - er det slutt på asfalt, og du fortsetter nordover på skogsbilvei. Herfra er det svak stigning. En vei tar av mot høyre, men du holder til venstre, og kommer fram til krysset før Enebakk Jeger- og Fiskerforening sin skytebane ved Bjerkland.

Her svinger du til venstre. På slutten av en lang, slak nedoverbakke ser du en gård på venstre side. Nå er du framme på Durud, og svinger til høyre. Straks er du på parkeringsplassen, som ligger rett ved krysset mellom Durudvegen og Bjerklandsvegen.

Fortsetter du videre, forbi parkeringsplassen, er du på vei mot Fjell i rute 287. Sykler du derimot rett fram før du svinger inn på parkeringsplassen, kan du følge rute 525 til Siggerud.
Våg og Ytre Enebakk

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 15.06.2008

Ytre Enebakk - Larsbraaten 5 km Offentlig vei Østmarka
Ytre Enebakk - Holmetjernet 6,5 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Østmarka
Durud - Fjell 5,2 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Østmarka
Ytre Enebakk - Roligheta - Kirkebygda 8,4 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Østmarka
Siggerud - Durud 9,6 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka

Ytre Enebakk - Larsbraaten

Ytre Enebakk - Holmetjernet

Østmarka

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé

Durud - Fjell

Durud

Ytre Enebakk

I Stakans spor 28,4 km Skitur Ellingsrud - Durud
I variert landskap fra Ytre Enebakk 41,6 km Sykkeltur Ytre Enebakk - Ytre Enebakk