Dagens føremelding

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.

Skimuligheter på veiene, vått i terrenget

Lørdag 24.02.2024 kl. 08.52

En vakker solnedgang i går ga håp om bedre vær enn varslet i dag, men det ser dessverre ut til at det blir nokså stusselig også i dag. Plussgrader og bygevær med nedbør stort sett av det våte slaget preger Marka. Vinden har dog løyet, og er du riktig heldig kan du få et gløtt av blå himmel på formiddagen.

Fasiten etter gårsdagens ruskevær er mangefassetert: I høyden har det kommet opp til 25 cm snø, i lavlandet har litt mer av skiføret regnet bort. Det er jevnt over svært vått, særlig i terrenget. Løypepreparering blir derfor også i dag svært begrenset, med noen unntak på skogsbilveier der snøen har tørket tilstrekkelig opp. Sjekk lokaleføremeldinger for detaljer.

Foreløpig holder skiføret i alle våre områder stand, med unntak av noen som melder om stedvis skrinne forhold i lavereliggende, sørlige strøk. Det milde været gjør at tidligere kjørte løyper har mindre skarpe forhold, det er med andre ord fullt mulig å få seg en skitur de fleste steder.

Et lyspunkt på en dag som denne kan være et stopp innom en varm og koselig markastue, i tillegg er du garantert sikret sitteplass idag: Mange av markastuene holder åpent i vinterferien og kan by på god bakst og varm og kald drikke - se oversikt over åpningstider.

Tross mildvær og tæring på snøen kan du fortsatt starte skituren fra nær sagt alle de vanligste utfartstedene, noe som betyr at du ikke trenger reise langt før du kan spenne på deg skiene. Det er også mange gode forbindelsesløyper mellom nord og syd, øst og vest.

Tog, buss eller bane til startpunktet er alltid et godt alternativ. Mange skiløyper starter i gangavstand fra kollektiv-holdeplasser, og i iMarka-appen/løypekartet på nett kan du legge inn holdeplasser i kartet.

Nå har du som medlem i Skiforeningen mulighet til å se hvor scooterløypene går også når du står i preppestatusmodus. Sørg for å oppdatere iMarka-appen og logg deg inn om du ikke allerede er det. Les mer om iMarka-appen her.

Det er ekstraordinær båndtvang i Oslo, Asker, Lier, Lørenskog, Ringerike, Hole, Nannestad, Gjerdrum, Ullensaker, Lillestrøm og Eidsvoll kommune. Dette grunnet snømengden og hensyn til viltet.

I næranleggene vil du alltid finne strøkne forhold, bl.a. på Sørli i Nittedal, Hakadal stadion (Varingskollen), Eid i Heggedal, Vestmarksetra, Fossum, Eineåsen (Rykkin), Skullerud, Greverud, Lysløypa i Frogn (Drøbak), Sognsvann, Holmenkollen, Linderudkollen og Lillomarka arena.

Selv om istykkelsen på vannene er god, er det noen vann med oshull og åpne råker. Overvann er også en tilbakevendene utfordring i år, særlig etter at det har kommet mye våt nedbør. Løypemannskapene har merket farbare ruter – hold deg til dem. Les mer om anbefalinger for ferdsel på is i vårt område her, og sjekk de lokale føremeldingene.

God tur!

Vi jobber hver dag året rundt for å tilrettelegge for flotte skispor og magiske opplevelser i Marka. Medlemskontingenten i Skiforeningen går direkte til dette arbeidet. Bli medlem nå.

Magi over Stålmyra

Foto: Nina Didriksen, 21.02.2024

Webkamera

Webkamera ved Sollihøgda
Sollihøgda
Webkamera ved Ringkollen
Ringkollen
webkamera på Fossum
Fossum
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.