Dagens føremelding

Se føremelding og preppestatus for alle områder her.

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.
Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Endelig litt påfyll av snø!

14.12.2017 15:23:29

Det er overskyet og temperaturer som varierer fra 0- til -7 grader i Marka på morgenen, og noen steder snør det lett enda. Vi har fått etterlengtet snø siste døgn, men ikke så mye som vi hadde håpet på. 3 til 7 centimeter snø gjør likevel at vi kan begynne å pakke løyper igjen flere steder. Og denne gangen får vi beholde snøen, da det er meldt kaldt vær hele helgen og til langt ut i neste uke. Skiforholdene er nå selvsagt enda bedre der de var gode fra før, som i Nordmarka Nord, Romeriksåsene i Kjekstadmarka i Elveliaområdet, samt i kunstsnøløypene.

Isen på en del vann har lagt godt på seg de siste dagene, og der hvor vi har satt ut stikker er det åpnet for ferdsel – men følg merket trasé om du har tenkt deg utpå!

Se de enkelte områdene for flere detaljer.

Se liste over nylig preparerte løyper

Skiforeningen har en tett og god dialog med grunneiere om å kunne anvende flere av skogsbilveiene som skiløype i vintersesongen. I perioden frem til jul har enkelte av grunneierne behov for veiene til uttransportering av tømmer og drift av eiendommene. I forbindelse med snøvær i perioden november og desember er vi i tett dialog med grunneierne som tar en fortløpende vurdering på hvilke veier som vil kunne anvendes som skiløyper når deres egen drift avsluttes. For mer informasjon om skimuligheter på veinettet følg med på føremeldingen i ditt område.

Her er et oversiktskart over veier som vil bli brøytet i Løvenskiolds område i vinter.

Uværet i forrige uke har ført til at mange trær har falt over veier, stier og løypetraseer. Om du kommer over vindfall du selv ikke klarer å skyve unna, så er det fint om du melder fra til Skiforeningen på e-post: marka@skiforeningen.no

Isen på vannene i marka
Isen på vannene i Marka varierer mye på hvert enkelt vann og fra vann til vann. Snø på isen isolerer slik at isen ikke nødvendigvis blir tykkere selv om det blir kuldegrader. NB! Det er forbundet med stor risiko å ferdes på islagte vann som ikke er åpnet for ferdsel! Se de enkelte områdene for detaljer.

Husk også at det finnes ikke sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Julestemning på vei
(Foto: Eyvind Wang, 13.12.2017)
Julestemning på vei
(Foto: Eyvind Wang, 13.12.2017)