Dagens føremelding

Se føremelding og preppestatus for alle områder her.

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område
Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Kaldt og flott vintervær

21.11.2017 07:38:25

Det er kaldt og overskyet i Marka til morgenen i dag. Temperaturer mellom -3 og -7. Det ligger opptil 4 cm mange steder, men det er ikke nok til lage skispor enda. Det kalde været de siste dagene er i ferd med å danne tele i bakken, noe som er et godt grunnlag for snøen som er meldt fra natt til onsdag. Kulden har også gjort at vi har kunnet produsere snø flere steder, bl.a. på Fossum og Skullerud. Fra tidlig torsdag er det meldt sørlig frisk bris og regn. Vi får håpe at mengden på snøen som kommer i morgen er nok til at mildværet ikke får for store konsekvenser. Kulden har gjort skogsbilveier og stier svært glatte under det tynne snølaget, så husk brodder. Se områdemeldingene og kartet for mer detaljer.

Isen er i ferd med å legge seg på noen mindre vann, og flere av de større vannene har fått en liten ishinne. Husk at snø på isen vil isolere slik at isen ikke nødvendigvis blir tykkere selv om det er kuldegrader. NB! Det er forbundet med stor risiko å forsøke å ferdes på isen!

Skiforeningens Turskøytegruppe holder kurs i issikkerhet. Husk også at det finnes ikke sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Ønsker du å lære mer om turskøyting og issikkerhet anbefaler vi denne artikkelen fra turskøytegruppen.

Lokalt snøvær på Fossum
(Foto: Ole H. Lien Andersen, 20.11.2017)
Lokalt snøvær på Fossum
(Foto: Ole H. Lien Andersen, 20.11.2017)