Dagens føremelding

Se føremelding og preppestatus for alle områder her.

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.
Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Marka fylles opp med deilig snø!

17.01.2018 00:05:02

Preppestatus for løypene oppdateres hele døgnet. Men teksten i føremeldingen legges ut hver morgen.Teksten nedenfor er gårsdagens tekst. Oppdatert tekst vil være klar mellom kl. 08.00 og 09.30.

Det snør og blåser i Marka nå på morgenen, og temperaturene varierer mellom -1 og -3 grader. Siste døgn har vi fått nye 15 - 40 centimeter snø, og i enkelte områder er snødybden hele 120 centimeter! For Østmarkas del betyr dette for eksempel at hele løypenettet kan kjøres når snøværet avtar og traseene er ryddet. Selv i Follomarka er det nå godt håp om at det kan bli gode forhold til helgen. Men vinden og det tunge snøværet har sin pris, og vi forventer at det er mange trefall og mye overheng som må ryddes. Det er også forventet at det har blitt en del overvann mange steder. Skiskoler, lysløyper og hovedløyper vil bli prioritert i dag, og det vil bli preparert primært for klassisk. .
Vær på vakt i utforkjøringer, da det kan være et tre eller en grein som ligger over løypa rundt neste sving! Mange vann er sporsatt og merket med stikker, men følg alltid den merkede løypa. God tur!

Se kartet og teksten i de enkelte områdene for flere detaljer.

Se liste over nylig preparerte løyper

Skibussen:
I helgen kan du ta Skibussen til Mylla og Ringollen både lørdag og søndag. Kjøp billetter til Skibussen her.

Takk for støtten!
Det er er dere medlemmer som muliggjør de gode Markaopplevelsene. Ennå ikke medlem? Meld deg inn her.

Isen på vannene i marka

Isen på en del vann har lagt godt på seg den siste tiden, og der hvor vi har satt ut stikker er løypa farbar – følg merket trasé om du har tenkt deg utpå!

Det er alltid forbundet med risiko å ferdes på islagte vann. Det kan være svake partier selv på vann med solid is. Selv om isen er kontrollert i løypetraseene så må man som markabruker vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Husk nødvendig sikkerhetsutstyr om du skal ferdes på isen utenom merkede løyper. Se også denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Skiforeningen har en tett og god dialog med grunneiere om å kunne anvende flere av skogsbilveiene som skiløype i vintersesongen. I perioden frem til jul har enkelte av grunneierne behov for veiene til uttransportering av tømmer og drift av eiendommene. I forbindelse med snøvær i perioden november og desember er vi i tett dialog med grunneierne som tar en fortløpende vurdering på hvilke veier som vil kunne anvendes som skiløyper når deres egen drift avsluttes. For mer informasjon om skimuligheter på veinettet følg med på føremeldingen i ditt område.

Her er et oversiktskart over veier som vil bli brøytet i Løvenskiolds område i vinter.

Det snør sidelengs i Vestmarka
(Foto: Jonathan Roll, 16.01.2018)
Det snør sidelengs i Vestmarka
(Foto: Jonathan Roll, 16.01.2018)