Dagens føremelding

Se føremelding og preppestatus for alle områder her.

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område
Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Dårlig med skiføre i terrenget, men bra der det er produsert kunstsnø

25.11.2017 08:15:15
Det er på morgenen delvis skyet vær i Marka, og temperaturer fra 0 til -2 grader. Det er ikke skiføre utenom på kunstsnø. Mange steder er det nå en hard og fin løypesåle, som utgjør et glimrende grunnlag for neste snøfall. På golfbanen på Greverud er det preparert for skøyting og klassisk og fra Brovoll er det fortsatt mulig å gå på ski langs enkelte skogsbilveier der det ligger et tynt skarelag med snø. Løypa fra Svartebekken via Teigemyra til Flisbanen er preparert med scooter fredag ca 2 km. Vi har også fått melding om at det er kjørt opp halvannen kilometer med løyper på Eiksetra i Lier.

Det er meldt temperaturer rundt null grader i helgen, og såvidt noen minusgrader på nettene. Det betyr forhåpentlig at vi får beholde den isete sålen framover. I begynnelsen av neste uke er det ventet mer snø, så det er bare å håpe.

Skiforeningen har en tett og god dialog med grunneiere om å kunne anvende flere av skogsbilveiene som skiløype i vintersesongen. I perioden frem til jul har enkelte av grunneierne behov for veiene til uttransportering av tømmer og drift av eiendommene. I forbindelse med snøvær i perioden november og desember er vi i tett dialog med grunneierne som tar en fortløpende vurdering på hvilke veier som vil kunne anvendes som skiløyper når deres egen drift avsluttes. For mer informasjon om skimuligheter på veinettet følg med på føremeldingen i ditt område.

Uværet de siste dagene har ført til at mange trær har falt over veier, stier og løypetraseer. Om du kommer over vindfall du selv ikke klarer å skyve unna, så er det fint om du melder fra til Skiforeningen på e-post: marka@skiforeningen.no

Vannene i Marka er nå svært farlige. Isen varierer mye på hvert enkelt vann. Det blir ikke bedre med den våte snøen oppå. Snø på isen vil dessuten isolere slik at isen ikke nødvendigvis blir tykkere selv om det blir kuldegrader. NB! Det er forbundet med stor risiko å forsøke å ferdes på isen!

Husk også at det finnes ikke sikker is, bare sikre skøytere med nødvendig sikkerhetsutstyr og opplæring. Se denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Stedvis riktig så fine løyper ut fra Svartbekken
Stedvis riktig så fine løyper ut fra Svartbekken