Føremelding

Se føremelding og preppestatus for alle områder her.

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.
Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Sol, vinterkulde og fortsatt brukbare forhold på skogsbilveier

12.12.2018 08:47:08
Så har endelig kulden kommet tilbake og nå ser den ut til å kunne vare i alle fall fram til helgen. Temperaturene varierer mellom 4 og 11 minusgrader i Marka og det ser ut til at vi får nok en solrik dag. Det er gode skimuligheter på en del skogsbilveier i de fleste Markaområder, men i løypene i terrenget trengs det mer snø. Det er også fine forhold i skianleggene. Snølaget på mange av skogsbilveiene er såpass tynt at vi velger å ikke preparere før det kommer mer snø for ikke å dra opp grus. God tur til deg som har anledning!
Mange av vannene i Marka er fortsatt ikke farbare selv om isen ligger mange steder. Nå som de også har fått et isolerende snølag vil tilfrysingen gå saktere og det er vanskelig å vurdere istykkelsen. Vi har begynt å kontrollere istykkelsen på enkelte vann. Der det er kontrollert er det merket trasé med stikker. Det er fristende å prøve seg utpå, men dette må vi på det sterkeste fraråde uten sikkerhetsutstyr og kunnskap om å ferdes på tynn is. Her kan du lese mer om isvett og sikkerhet.

Brøyting av veier i Marka
Skiforeningen har en tett og god dialog med grunneiere om å kunne anvende flere av skogsbilveiene som skiløyper i vintersesongen. I perioden frem til jul har enkelte av grunneierne behov for veiene til uttransportering av tømmer og drift av eiendommene. I forbindelse med snøvær i perioden november og desember blir det fortløpende vurdert hvilke veier som vil kunne anvendes som skiløyper når grunneiernes drift avsluttes. For mer informasjon om skimuligheter på veinettet følg med på føremeldingen i ditt område. Se også kart over veier som brøytes i vinter i Løvenskiolds område.

Takk for støtten!
Det er dere medlemmer som gjør det mulig for oss å lage skispor og gode Markaopplevelser. Ennå ikke medlem? Meld deg inn her.

Litt nølende ned mot Ullevålseter
(Foto: Jørgen Øverbye, 11.12.2018)
Litt nølende ned mot Ullevålseter
(Foto: Jørgen Øverbye, 11.12.2018)