To glade fyrer på langrenn

Føremelding

Se føremelding og preppestatus for alle områder her.

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.
Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Gode skimuligheter i skianlegg og på skogsbilveier

17.12.2018 13:34:59
Det er overskyet vær og temperaturer mellom -1 og -5 grader i Marka på morgenen. Noen steder er det fortsatt litt snø i lufta, men det er ikke meldt om mer nedbør i dag. Vi har fått 5-10 centimeter lett snø i helgen. Den bygger dessverre ikke så mye på bakken, men alle monner drar. Og utover i uken er det heldigvis meldt mer, så det ligger foreløpig an til en hvit jul med skiføre i år! Fortsatt er de beste skimulighetene i kunstsnøanleggene og på de skogsbilveiene som kan prepareres. I terrenget trengs det mer snø for at det kan settes spor.
Mange av vannene i Marka er fortsatt ikke farbare selv om isen ligger mange steder. Nå som de også har fått et isolerende snølag vil tilfrysingen gå saktere og det er vanskelig å vurdere istykkelsen. Vi har begynt å kontrollere istykkelsen på enkelte vann. Der det er kontrollert er det merket trasé med stikker. Det er fristende å prøve seg utpå, men dette må vi på det sterkeste fraråde uten sikkerhetsutstyr og kunnskap om å ferdes på tynn is. Her kan du lese mer om isvett og sikkerhet.

Se eventuelt liste over løyper og preppestatus

.

Brøyting av veier i Marka
Skiforeningen har en tett og god dialog med grunneiere om å kunne anvende flere av skogsbilveiene som skiløyper i vintersesongen. I perioden frem til jul har enkelte av grunneierne behov for veiene til uttransportering av tømmer og drift av eiendommene. I forbindelse med snøvær i perioden november og desember blir det fortløpende vurdert hvilke veier som vil kunne anvendes som skiløyper når grunneiernes drift avsluttes. For mer informasjon om skimuligheter på veinettet følg med på føremeldingen i ditt område. Se også kart over veier som brøytes i vinter i Løvenskiolds område.

Takk for støtten!
Det er dere medlemmer som gjør det mulig for oss å lage skispor og gode Markaopplevelser. Ennå ikke medlem? Meld deg inn her.

Snødryss og skiføre på Haga golfbane
(Foto: Erik Unneberg, 16.12.2018)
Snødryss og skiføre på Haga golfbane
(Foto: Erik Unneberg, 16.12.2018)