To glade fyrer på langrenn

Føremelding

Se føremelding og preppestatus for alle områder her.

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.
Logoer for Aftenposten, Kvikk Lunsj, Gsport, Intersport, Tryg

Muligheter for sol og en fin skidag i næranlegg og på skogsbilveier

19.12.2018 00:05:01

Preppestatus for løypene oppdateres hele døgnet. Men teksten i føremeldingen legges ut hver morgen.Teksten nedenfor er gårsdagens tekst. Oppdatert tekst vil være klar mellom kl. 08.00 og 09.30.

Det er overskyet og temperaturer mellom -5 og -10 grader i Marka på morgenen. I dag meldes om kaldt og pent vintervær og litt sol. Det er gode skimuligheter på mange skogsbilveier i de fleste marker. I terrengløypene er det fortsatt litt skrint med snø og ikke mulig å sette spor, men enkelte er gangbare om du benytter ski som tåler en ripe. Vi er veldig spente på nedbøren som er meldt i morgen og torsdag. Slår varselet til kan det bli bra. God tur!
Mange av vannene i Marka er fortsatt ikke farbare selv om isen ligger mange steder. Nå som de også har fått et isolerende snølag vil tilfrysingen gå saktere og det er vanskelig å vurdere istykkelsen. Vi har begynt å kontrollere istykkelsen på enkelte vann. Der det er kontrollert er det merket trasé med stikker. Det er fristende å prøve seg utpå, men dette må vi på det sterkeste fraråde uten sikkerhetsutstyr og kunnskap om å ferdes på tynn is. Her kan du lese mer om isvett og sikkerhet.

Se eventuelt liste over løyper og preppestatus

.

Brøyting av veier i Marka
Skiforeningen har en tett og god dialog med grunneiere om å kunne anvende flere av skogsbilveiene som skiløyper i vintersesongen. I perioden frem til jul har enkelte av grunneierne behov for veiene til uttransportering av tømmer og drift av eiendommene. I forbindelse med snøvær i perioden november og desember blir det fortløpende vurdert hvilke veier som vil kunne anvendes som skiløyper når grunneiernes drift avsluttes. For mer informasjon om skimuligheter på veinettet følg med på føremeldingen i ditt område. Se også kart over veier som brøytes i vinter i Løvenskiolds område.

Takk for støtten!
Det er dere medlemmer som gjør det mulig for oss å lage skispor og gode Markaopplevelser. Ennå ikke medlem? Meld deg inn her.

Vakre vinterforhold ut fra Hakkim
(Foto: Jarle Jensen, 18.12.2018)
Vakre vinterforhold ut fra Hakkim
(Foto: Jarle Jensen, 18.12.2018)