Dagens føremelding

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.

Gode utsikter for skiføret framover

Mandag 04.03.2024 kl. 08.31

Endelig ser det ut til at regnværet er over og at vi skal få litt lettere vær. Allerede nå merkes det at skylaget er lettere, og fra i morgen er det ventet sol videre gjennom uken. Med klarvær følger gjerne også litt kjøligere netter, og allerede fra i natt kan temperaturene synke under null grader. Når også fuktigheten får rent ut av snøen blir det dermed mulig å preparere løypene igjen, kanskje allerede i morgen.

Men i mellomtiden er det mye bedre skiføre enn man skulle tro. I alle fall når man kommer litt opp i høyden og så lenge man holder seg på skogsbilveier. Sporene er faste og har holdt seg godt gjennom regnværet, og med litt klister under skiene er det mulig å få seg en fin skitur allerede i dag.

Det kan være en fordel å holde seg unna vann og myrer da det er mye overvann. Vi anbefaler også å starte turen litt opp i høyden nå, det er stadig mer isete og skrinne forhold ut fra bynære startpunkt, selv om det fortsatt er mulig de fleste steder om du er forberedt på noen hundre meter med is før snøen dukker opp.

Det er fra 0 til 4 grader nå på morgenen. Det er ikke sikkert vi blir helt kvitt skyene i dag, men det er uansett mye behageligere der ute enn det har vært på lenge.

Tog, buss eller bane til startpunktet er alltid et godt alternativ. Mange skiløyper starter i gangavstand fra kollektiv-holdeplasser, og i iMarka-appen/løypekartet kan du se holdeplasser i kartet om du velger å vise dette kartlaget.

Noen markastuer holder åpent gjennom uken og kan by på god bakst og varm og kald drikke - se oversikt over åpningstider.

Det er ekstraordinær båndtvang i Oslo (unntatt Østmarka), Asker, Lier, Lørenskog, Ringerike, Hole, Nannestad, Gjerdrum, Ullensaker, Lillestrøm og Eidsvoll kommune. Dette grunnet snømengden og hensyn til viltet.

I næranleggene vil du alltid finne strøkne forhold, bl.a. på Sørli i Nittedal, Hakadal stadion (Varingskollen), Eid i Heggedal, Vestmarksetra, Fossum, Eineåsen (Rykkin), Skullerud, Greverud, Lysløypa i Frogn (Drøbak), Sognsvann, Holmenkollen, Linderudkollen og Lillomarka arena.

Selv om istykkelsen på vannene er god, er det noen vann med oshull og åpne råker. Overvann er også en tilbakevendene utfordring i år, særlig etter at det har kommet mye våt nedbør. Løypemannskapene har merket farbare ruter – hold deg til dem. Les mer om anbefalinger for ferdsel på is i vårt område her, og sjekk de lokale føremeldingene.

God tur!

Spørreundersøkelse og Markas serverings- og overnattingssteder

Skiforeningen gjennomfører nå en spørreundersøkelse med mål om å lære mer om bruken av overnattings- og serveringsstedene i Marka. Som bruker av Marka er din tilbakemelding viktig, og vi ønsker å bruke den for å optimalisere overnattings- og serveringstilbudet i Marka. Gå til spørreundesøkelsen.

Vi jobber hver dag året rundt for å tilrettelegge for flotte skispor og magiske opplevelser i Marka. Medlemskontingenten i Skiforeningen går direkte til dette arbeidet. Bli medlem nå.

Våt skitur, men fint føre

Foto: Erik Unneberg, 02.03.2024

Webkamera

Webkamera ved Sollihøgda
Sollihøgda
Webkamera ved Ringkollen
Ringkollen
webkamera på Fossum
Fossum
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.