Kringla - Skottakrysset

Krokskogen - Hole

Til Kringla kommer du bl.a. i rute 96 fra Sørkedalen skole. Veien går først opp til vannet Svarten. Legg merke til Svartengrana som du kan se på venstre side av veien rett etter at du har kommet frem mot Svarten. Dette treet fylte 200 år i 2008 og er 40 meter høyt!

Etter å ha syklet langs Svarten, venter ny stigning. Du kommer nå fram til krysset der veien rett fram går videre til Vesleflåtan og Storflåtan gård (rute 129). Her tar du til venstre. Og nå blir det enda mer motbakke. Fra krysset og opp til veiens høyeste punkt er det to kilometer. Stigningen er på vel 130 høydemeter. Like før toppen går en blindvei til venstre opp Kuvelia.

Nå får du fin utsikt mot Vesleflåtan og Storflåtan. Etter hvert kommer du til et kryss der du skal svinge til venstre. Veien mot høyre går ned til Storflåtan gård (rute 141). Snart er du framme i Skottakrysset. Holder du til venstre her, kan du fortsette sørover til Nordre og Søndre Heggelivann (rute 145). Derfra er det flere alternative veier videre til bl.a. til Sørkedalen. Tar du til høyre, kommer du til Damtjern (rute 17).
Kringla i sommerdrakt

Foto: Harald Christophersen, 01.06.2002

Skottakrysset - Heggelia - Søndre Heggelivann 6,2 km Skogsbilvei/turvei Krokskogen - Hole