Har du noen gang krysset Totenåsen på sykkel? Hvis ikke, har du nå en god mulighet til å bli nærmere kjent med dette flotte turområdet. Men ikke bare det: På denne turen får du bl.a. oppleve kulturlandskap på Toten, Totenåsens varierte terreng, landeveissykling langs Mjøsa og en "siste innspurt" langs Vormas bredd. Du kan ta toget både til start på Reinsvoll og tilbake fra Eidsvoll, der turen ender.
Fra stasjonen sykler vi ut mot riksvei 4, tar til høyre og straks inn på en adskilt gang- og sykkelvei (gamle riksvei 4). Dermed kommer vi fram til krysset mellom Røssholmvegen og Røstøenvegen - like ved en bensinstasjon. Herfra legger vi kursen østover på fylkesvei 246.
Ved Bøverbru tar vi inn på traseen til den tidligere Skreiabanen, og følger den fram til Lena (ta til høyre rett etter den gamle stasjonsbygningen på Bøverbru - og så straks til venstre igjen). Denne sidebanen til Gjøvikbanen ble åpnet i 1902. 61 år senere ble passasjertrafikken avviklet, og godstrafikken var slutt i 1987. Året etter var banen offisielt nedlagt. Den 22 kilometer lange banen gikk mellom Reinsvoll og Skreia.
Ved Lena skifter vi retning, og sykler rett mot sør, gjennom sentrum og videre mot Lensbygda. Vi nærmer oss Totenåsen, og ved Fredrikstad sag avløses kulturlandskap av skog. Ferden fortsetter nå innover åsen. Fra Vesterås sykler vi mer i sørøstlig retning, og etter hvert åpner landskapet seg med utsikt mot sør.
Vi har lagt bak oss nesten 35 kilometer når vi kommer til turens høyeste punkt - ca. 660 meter over havet. Stigningen er ganske jevnt fordelt fra Lena og hit, så det er slett ingen massiv "klatring" som skal til for å komme seg opp rundt 430 høydemeter.
Vi triller ned bakkene til Torsætra, et trivelig serveringssted i hjertet av Totenåsen. Her er det mat og drikke å få kjøpt. Torsætra ligger ved foten av Toræterkampen, den høyeste toppen i Totenåsen. Etter en pause her, er vi klar for neste etappe. Nå skal vi videre mot sørøst, først litt oppover, og så i lett terreng langs Øyungen og Hersjøen.
Ved Steinsjøen passerer vi en stor parkeringsplass. En drøy kilometer senere, etter at vi har forlatt Østre Toten og kommet inn i Eidsvoll kommune, må vi være litt ekstra OBS, så vi ikke kommer "på ville veier". Her går "hovedveien" opp mot høyre. Den skal vi ikke følge, men ta inn på en skogsbilvei som går rett fram. Ca. en kilometer senere skal vi ta skarpt opp til venstre.
Rett etter Almelia starter så nedkjøringen til Feiring. Nå har vi 4,5 kilometer med nedoverbakke (ca. 335 høydemeter) framfor oss, og på vei nedover fra åsen kan vi nyte den flotte utsikten mot Mjøsa.
Turen fortsetter gjennom et helt annerledes landskap. Vi har Mjøsa på venstre side helt til Byrudstua - det har vi også, i kombinasjon med kulturlandskap, på vei mot Minnesund. Her krysser vi Vorma på den gamle Minnesundbrua, og slipper dermed unna trafikken på E6.
Vi sykler opp forbi gårdene Holt og Habberstad, tar til høyre ved Skovseth og har bare et lite stykke igjen til Eidsvoll. Dermed får vi nærkontakt med Vorma igjen. Her kan vi f.eks. slappe av på en benk ved statuen "Tømmerfløteren", mens elva glir sakte forbi. Jernbanestasjonen ligger rett på den andre siden av Vorma.