Vesterås - Torsætra

Totenåsen

Sykkelruta starter i krysset ved Vesterås. Krysset ligger 300 meter nord for Vesterås-hytta. Det kommer sykkelruter hit fra Lena (rute 541) og Jenssætra (rute 681).

Ruta går østover på Totenåsen, og aller først ned en liten bakke. På høyre side ser du en god del gjerder som brukes når dyrene skal hentes hjem om høsten. Etter en bratt, men ganske kort, oppoverbakke kommer du til et veidele. Den som fortsetter rett fram her, kommer til Olterud (rute 687). Laupendsætra ligger like i nærheten.

Men du tar til høyre i dette krysset, og er nå på vei mot sørøst, i svak stigning. Snart får du Sisselrotkampen hyttefelt på venstre side. Ved utgangen av en venstresving kommer du atter inn i et veikryss. Her kan du, ved å ta til venstre, komme til Olterud via Oksbakken (rute 686).

Vår rute svinger mot høyre her, og det er fortsatt en viss stigning. På bakketoppen får du flott utsikt over store områder. Så går det nedover, men vær OBS her - for et stykke nede i bakken går vår rute 90 grader til venstre, forbi en bom. Du ser Anfinnsætra oppe i lia, og når du nå igjen utfordres i en oppoverbakke, kommer du opp til høyeste punkt på denne ruta.

Rundt 7,3 kilometer er tilbakelagt, og du er ca. 660 meter over havet, omtrent 160 meter høyere enn start og "mål". Også her er det flott utsikt.

Du befinner deg nå rett sør for Torsæterkampen, den høyeste toppen på Totenåsen. Og herfra er det bare å trille nedover i lange, fine bakker - nå i nordøstlig retning. Du får Garsjøen på høyre side, fortsetter et stykke til, og passerer en bom. Her er det satt opp løypeskilt og -kart - for dette er et populært utgangspunkt for turer også om vinteren.

Nå er det bare et lite stykke til å sykle, så er du nede ved Torsætra. Dette er et koselig sted hvor det er mat og drikke å få kjøpt hele året. Det går veier i flere retninger herfra. Rute 573 går videre sørover åsen, til Hersjøen og Steinsjøen, med forbindelse videre mot Feiring og Hurdal. Til Hurdal kan du også komme på en vei som går i en mer vestlig trasé - rute 689 til Rognlia. Rute 688 går ned til Skreia, mens rute 842 går til Olterud via Skjeppsjøen.