Vassenden - Skrukli stasjon - Trevatn stasjon

14,9 km

Område:

Type:

Utgangspunktet for denne sykkelruta er utfartsparkeringen på Vassenden, nordvest i Trevatna. Herfra skal vi sykle rett sørover, og så mer i østlig retning - med andre ord skal vi rundt halve vannet på vestsida.

Vi begynner med å sykle bort til Vassendlandet badeplass (skiltet fra parkeringsplassen). Her er det flott å bade, og det er god utsikt sørover vannet. Det er også kano- og båtutleie her.

Vi fortsetter langs vannet, og etter 1,3 kilometer er vi framme ved Dammen (Trevassdammen), der Fallselva starter sin ferd ned til Fall. Dette er også et fint bade- og rastested. Rett over vannet ser vi Brattvoll.

En annen vei hit til Dammen går på Damvegen - fra Brennabakka (1,8 kilometer). Ved starten av Damvegen har Søndre Land kommune har satt opp et stort skilt som på en tydelig måte forklarer sykkelveien rundt Trevatna. Slike skilt er for øvrig satt opp flere steder på veien rundt vannet.

Ca. 400 meter sør for Dammen tar vi opp til høyre. Den neste halve kilometeren er det noe stigning, før veien flater ut. Skogsbilveien fortsetter videre oppover, der det er to fine utsiktspunkt, det ene helt inntil veien med bord og sitteplasser av utsprengt stein. Det andre er litt lenger sør, og noen meter å gå fra veien. Det er fint å kunne nyte skikkelig panorama-utsikt over Trevatna før turen går videre.

Etter at siste kneik er tilbakelagt, går det bratt unna, ned til den nedlagte Skrukli stasjon. På vei nedover får vi glimtvis utsikt ned mot Randsfjorden. Vi er helt vest på åsen nå.

Vi krysser Valdresbanens historiske spor, og i neste kryss tar vi til venstre, opp en bakke. Her får vi skytebanen Kongen på venstre side. Vi fortsetter gjennom småkupert terreng, på sørøstlig kurs, og passer på å ta til venstre nederst i en lang bakke.

Knappe seks kilometer senere befinner vi oss i nok et veidele. Tar man til høyre her, kommer man inn i Sandbekkdalen og Sytjernsdalen, og kan fortsette til bl.a. Hennung og Åstjern (rute 290).

Vi tar til venstre, over brua, og snart får vi Trevatn stasjon på venstre side. Vår rute er slutt på parkeringsplassen, som ligger rett fram - like etter at vi har krysset sporet. Nå kan vi puste ut etter turen på en trivelig raste- og badeplass ved stasjonen.

Rute 509 går tilbake til utgangspunktet mot motsatt side av vannet, mens rute 511 går til Eidstugua. Derfra er det flere ruter videre.
Startpunkt Damvegen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 03.08.2011

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område