Losby - Vangen

Rutenr:

Type:

Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé
På skogsbilvei og sti skal ferden gå sørover gjennom Østmarka.
Her ved Losby-vassdraget har det vært sagbruksdrift helt tilbake til 1500-tallet. Det er med andre ord et historisk interessant område du sykler gjennom når du nå følger vannene innover fra Losby.

Sykkelruta starter ved bommen ved Losby besøksgård - og hit kommer du om du kjører rett fram, opp bakken, når du kommer ned til Losby. Det er parkeringsplass tett ved bommen. Du kan også komme hit i rute 278 fra Sørlihavna og rute 274 fra Mariholtet.

Ved bommen svinger du innover veien mot høyre. Etter ca. 800 meter går det en vei til venstre - denne fører til Djupdalen (rute 206) og Setertjernstua (rute 217). Men du skal videre mot sør, og 1,6 kilometer fra start kommer du fram til Mønevann. Her er det fine bademuligheter. Fra veikrysset her går rute 216 til høyre mot Bjønnebete.

De neste kilometerne venter noen partier med stigning, men også lange strekninger med flat vei og nedoverbakker. Ved Tangen er det fint å stoppe opp og ta seg en avstikker ned til demningen mellom Mønevann og Fløyta. Du fortsetter innover, passerer det lille vannet Malmern, og kommer så til et veidele. Veien mot høyre går inn mot Skålsjøen (rute 173).

Du holder til venstre her, og fortsetter innover langs Røyrivann. DNT-hyttene Røyrivannskoia og Stallen ligger ved siden av hverandre nede ved vannet, i skogen på venstre side. Veien deler seg, og du skal opp bakken mot høyre. Vel 300 meter senere er det slutt på skogsbilveien. Her står det en gapahuk som kan komme til nytte i fall du blir overrasket av regn.

Ca. 5,7 kilometer er tilbakelagt, og du har omtrent 3,6 igjen til du er framme. Nå skal du inn i skogen, og følge blåmerket sti til Vangen. Aller først er det riktig nok traktorvei, og den starter på venstre side når du kommer opp bakken til den åpne plassen ved gapahuken. Etter knapt 200 meter tar du til venstre, og er dermed i gang med "sti-vandringen". Stien er godt merket og lett å finne.

For de fleste vil det nok være vanskelig å sykle noe særlig nå, og her og der må kanskje sykkelen løftes opp og ned noen kneiker. Men stort sett er det helt greit å trille sykkelen gjennom skogen til Vangen. Det er noe stigning opp mot Vesle Tonekollen, og så går det forholdsvis bratt ned til Tonevann. Tonekollen har du på venstre side. Tonevann ligger idyllisk til inne i skogen, og det er fint å bade her.

Et par kilometer gjenstår. Fra Tonevann er det igjen noe stigning, opp mot Pølseberget. Etter at du har kommet ned lia på sørsiden deler stien seg, du holder til høyre, får nyte godt av noen planker som er lagt ut over et vått parti (som det ellers er få av), og tar fatt på den siste bakken opp til Vangen. Her er det mat og drikke og få kjøpt - og du er tilbake på en skogsbilvei som kan føre deg videre til Sandbakken (rute 172), Krokhol (rute 218) og Bysetermosan (rute 219). Herfra går det sykkelveier videre sørover gjennom Østmarka.

Sykler du denne ruta i motsatt retning, vær OBS på at stien starter ved skiltstaken på vollen øst for kafeen.
Sykkelvei fra Losby

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 29.05.2006

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område