Dette er en sykkelrute som går på historisk grunn. Den følger nemlig traseen der Skreiabanen gikk. Denne sidebanen til Gjøvikbanen ble åpnet i 1902. 61 år senere ble passasjertrafikken avviklet, og godstrafikken var slutt i 1987. Året etter var banen offisielt nedlagt. Den 22 kilometer lange banen gikk mellom Skreia og Reinsvoll. Mesteparten av denne strekningen, dvs. fra Skreia til Bøverbru, er i dag en fin, gruslagt turvei.
Men fram til Bilitt sykler du på asfalt. Her fungerer jernbanetraseen som en vanlig gang- og sykkelvei som går langs fylkesveien. Utgangspunktet for ruta er
Skreia sentrum, i krysset mellom fylkesvei 33 (Totenvegen) og Kvennomslinna, like ved Fossen bru, som går over Lenaelva. Du skal ikke krysse elva, men sykle nordover gjennom sentrum.
Snart får du Skreia stasjon på venstre side. Vi anbefaler å sykle bortom for å se nærmere på det gamle stasjonsområdet. Foruten ekspedisjonsbygningen hadde stasjonen bl.a. uthus, privetbygning, lokstall, vognskur, dreieskive, kullskur, lasterampe og vanntårn. Du vil se at skinnene fortsatt ligger der. Nå er det en butikk som holder til i stasjonsbygningen.
160,7 moh. står et på en av bygningene på stasjonsområdet. De første 3 kilometerne er det jevn stigning. Like etter stasjonen tar du inn på gang- og sykkelveien på høyre side av fylkesveien, og dermed er du inne på jernbanetraseen. Etter hvert som du sykler opp bakkene har du utsikt tilbake mot Skreia, Totenvika og Mjøsa.
Ved Bilitt går Mjøsvegen til høyre mot
Kapp (
rute 690). Like etter dette krysset svinger du over på venstre side av fylkesveien, og tar så straks til høyre igjen. Her i området lå Bilitt stasjon, som var betjent fram til 1988. Etter at Skreiabanen ble lagt ned, ble bygningen revet for å gi plass til en utvidet bilvei. Du er nå oppe i 220 meters høyde, og skal bare opp rundt 20 høydemeter til innen du er "i mål".
Du krysser veien som går til Tollefsrud, og fortsetter rett fram, slik toget en gang gjorde. Nå har du grus under dekkene. Sykkelturen går vestover gjennom Totens frodige kulturlandskap, med flott utsikt mot Totenåsen i sør. Neste stasjon er Kraby, og skiltet på veggen forteller at du er 218 meter over havet, 5,8 kilometer fra Skreia, 16 kilometer fra Reinsvoll, 33 kilometer fra Gjøvik - mens avstanden til Oslo er 123 kilometer.
Du nærmer deg Lena, kommer inn forbi de store kornsiloene, og fram til Lena stasjon. Her kan man lese følgende på skiltet: "Høide over havet: 229,4 M, Fra Skreia: 7,9 Km, Fra Christiania: 120,7 Km, Fra Gjøvik: 31,2 Km, Fra Reinsvold: 14,0 Km".
Via stasjonsbygningens venstre side kommer du inn i Jernbanevegen, og fram til Lenagata i
Lena sentrum, der vår rute ender. Vil du sykle videre i Skreiabanens spor, fortsetter du rett fram i
rute 492 til
Borglund.
Tar du til høyre, kan du komme til
Kapp i rute
rute 676. Velger du Lenagata mot venstre, kan du følge
rute 685 til
Olterud - mens
rute 541 går inn på Totenåsen - til
Vesterås.
Rute 713 går til
Lund, mens
rute 822 går opp til
Sillongen.