Granavollen - Røykenvik

Rutenr:

Type:

Denne sykkelruta starter på kulturstedet Granavollen og følger i sin helhet Den Bergenske Hovedveg fram til Røykenvik (grusveg). Dette er også en del av Pilgrimsleden over Hadeland.

Fra Granavollen går vegen går nordover, og vi følger skilting til Hotell Hadeland. Først kommer vi til "Prestenkesete" Sjo. Her står oppslagstavle for Natur- og Kulturstien som følger denne vegen. Hotell Hadeland ligger på høgre side. To bratte bakker ned, og vi krysser Jorstadlinna (farlig kryss). Vi tar rett fram, skiltet "Kongevegen, Museum, Alm".

Vi sykler på fin, gammel veg som bukter seg i kulturlandskapet fram til Majors-Alm. Her i vegkrysset på denne store gården holdt hesten Alm Svarten til.

Vi krysser Røysumlinna, og på høgre side ligger sju gravhauger, "Kakkelhaugene". Her er det fin utsikt over kulturlandskapet på Tingelstadhøgda med Sølvsberget i sørvest. Vi kommer til den gamle kirka St.Petri fra år 1220 og Hadeland Folkemuseum.

Vi sykler videre til vegkryss der Dvergstenlinna går til høgre, og en gårdsveg til venstre - men vi tar rett fram, og er straks inne på den gamle grasgrodde vegen. Her er det også oppslagstavle som informerer om Natur- og Kulturstien. Vi er nå inne i Dvergsten-havninga og er snart ved den gamle innkjøringa til Dvergsten gård.

Vi passerer ei grind, og 200 meter bortenfor er "Milesteinsbakken". Her står en gammel stein med inskripsjonen "70 km fra Christiania". I området her er det også mange gravhauger. En bratt bakke går ned på kryssende veg, her tar vi til høgre og like etterpå vegen til venstre.

Vi sykler rett fram langs steingjerde på "Erasmussletta" og følger Brurbakkvegen nedover på fast dekke. Vi får Marka pleiehjem oppe til venstre. En bratt bakke fører oss ned til Rv 240, som heter Grinakelinna. Vi tar denne til venstre 200 meter, så til høgre på Augedalsvegen, skiltet "Vestoppland Folkehøgskole".

Vi sykler forbi folkehøgskolen og gamle Augedal gård. I den gamle hovedbygningen er det nå barnehage. Her i området er det utsikt til Brandbu sentrum. 100 meter fra Augedal tar vi til venstre, Paalsbakken, som er grusveg. Vi sykler forbi noen hus og til toppen, Kleiva. Her går det sti opp til Rauhaugen, som er et fint utsiktspunkt.

Vegen fortsetter nedover med fin utsikt over Røykenvik. Vi kommer ned på Julibakka (asfalt), tar til høgre og ned til et kryss der Fjordsvegen tar av til venstre. Her går rute 333 mot Grinaker. Vi fortsetter på Julibakka og krysser Vigga, på Røken bru. Her går rute 301 til høgre på Vikavegen mot Brandbu. Vi skal til venstre, på gang- og sykkelveg til båthavna i Røykenvik. Rute 299 går videre til Bleiken mens rute 297 går til Jølsen.

Foto: Steinar Kjærnsrød / Skiforeningen, 31.08.2008

Ruter i nærheten