Mistberget rundt

Ved Tisjøen

Foto: Helge Eliassen, 27.07.2011

Eidsvoll - Nes

Mistberget er den nest høyeste toppen i Eidsvoll, og er synlig fra store deler av Romerike. Toppen ligger mellom Mjøsa og Hurdalssjøen. Vi skal sykle Mistberget rundt! Det er en tur i variert terreng, gjennom skog og kulturlandskap, langs idylliske vann - på asfalt og grus. Fin utsikt får vi også.

Utgangspunktet er Ås skole, 3,5 kilometer vest for Eidsvoll sentrum. Her er det god plass til å sette fra seg bilen. Turen starter på gang- og sykkelvei langs Trondheimsvegen. Etter 500 meter krysser vi både denne og en vei til, før vi tar inn på Spetalsvegen. Vi sykler forbi Eidsvoll bygdetun, og etter hvert kommer vi inn i skogen.

Nå begynner stigningen. Vi har ingen veldig bratte bakker framfor oss - men det går oppover jevnt og trutt. Etter hvert som vi kommer mer opp i høyden, får vi panoramautsikt mot Hurdalssjøen og Gardermoen. Dermed er vi straks på Lensmannsvangen, et fint sted å raste. Benker og bord står klar, og kanskje vi får selskap av noen sauer som beiter på vollen.

Turen fortsetter oppover, før det så flater ut ved Krafttjennet. Også her er det fint å ta seg en pause. Kanskje fiskelykken kan prøves, også? I krysset etter vannet tar vi til høyre, og går i gang med "innspurten" opp til turens høyeste punkt på knapt 480 meter over havet. På vei oppover passerer vi like ved Vingerdalstua, et populært turmål vinterstid.

Vi nyter behagelige nedoverbakker til krysset vest for Tisjøen, tar til høyre, runder sørenden av vannet, og "setter utfor" ned til Byrudstua. Nå skal vi ned nærmere 230 høydemeter på knapt fire kilometer. Så her gjelder det å ha bremsene i orden!

Vel nede i lavlandet igjen, tar vi til høyre, og er dermed på vei sørover. Byrudstuvegen har lite trafikk, er flat fin, og går gjennom frodig kulturlandskap. Etter å ha syklet vest og nord for Mistberget, er vi nå kommet over på østsiden. Og oppe til høyre troner dette velkjente landemerket i all sin majestet.

I Tømtedalen tar vi til høyre, og fortsetter ferden forbi gårder og tun, nå i stigning oppover Åsleiavegen. Utsikten mot områdene ved Vorma blir bare bedre og bedre.

Vel oppe, passerer vi en av de mange veiene og stiene som fører opp til Mistberget. Så hvorfor ikke ta en avstikker? Vel har vi hatt fin utsikt fra sykkelen, men det er jo betraktelig mer spektakulært på toppen!

Nå er det først flatt - og så nedoverbakke til Ås skole. Underveis kan vi nyte utsikt i flere mils omkrets. Vi stikker ned Åsleiastubben, krysser parkeringsplassen ved butikken, og dermed er vi tilbake der vi startet.

Ås skole - Lensmannsvangen Ås skole Lensmannsvangen 5,7 km
Lensmannsvangen - Krafttjennet Lensmannsvangen Krafttjennet 4,3 km
Krafttjennet - Byfellavegen (Tisjøen) Krafttjennet Byfellavegen [Tisjøen] 3,8 km
Byrudstua - Byfellavegen (Tisjøen) Byfellavegen [Tisjøen] Byrudstua 5 km

Lensmannsvangen - Krafttjennet

Lensmannsvangen

Krafttjennet

Krafttjennet - Byfellavegen (Tisjøen)

Krafttjennet

Byfellavegen [Tisjøen]

Byrudstua - Byfellavegen (Tisjøen)