Ås skole - Åsleia

Eidsvoll - Nes

Sykkelruta starter på parkeringsplassen ved Ås skole. Vi krysser Eidsvollvegen og sykler tvers over parkeringsplassen framfor butikken (det er også mulig å benytte en undergang under Eidsvollvegen - da må du sykle litt til høyre først). Dermed kommer vi til en undergang som fører til motsatt side av Trondheimsvegen. Der tar vi til venstre.

Vi kommer inn i Åsleiastubben og tråkker opp bakken til Åsleiavegen, hvor vi tar til høyre. Åsleiavegen er en lite trafikkert fylkesvei med god kvalitet på asfaltdekket. Veien går gjennom frodig kulturlandskap, og snur du deg og ser bakover, kan du nyte panoramautsikt i mils omkrets.

Vi passerer en vei som tar til venstre - den er en drøy kilometer lang, og går ned til Spetalsvegen. Vår sykkelrute slutter 150 meter senere. Her står det Oppsahlteiet på et skilt, og litt inne til venstre er det en parkeringsplass. Herfra er det også skiltet vei/sti bl.a. til Mistberget.

Vi er nå i Åsleia, og kan sykle innover forbi parkeringsplassen og videre til Lensmannsvangen (rute 508), eller fortsette rett fram - ned til Tømte (rute 802).
Langs Åsleiavegen

Foto: Helge Eliassen, 27.07.2011

Åsleia - Lensmannsvangen 2,9 km Skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes
Ås skole - Tømte 5,3 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Ås skole - Lensmannsvangen 5,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes