Vi ønsker oss gamle bilder

Har du bilder fra den første Barnas Holmenkolldag i 1973 i albumet ditt? Eller fra andre aktiviteter i regi av Skiforeningen litt tilbake i tid? Da vil vi gjerne høre fra deg.

Tekst: Trine Rom Giving/foto: Skimuseets bildearkiv

Publisert 06.07.2023

2. desember i år er det 100 år siden Skimuseet i Holmenkollen åpnet dørene for første gang. Nå pusses museet opp og både lokaler og utstillinger blir nye.

Den nære skihistorien

Faglig leder i Skimuseet, Åslaug Midtdal, ønsker å tette noen hull i museets fotoarkiv.

– En av de viktigste oppgavene våre er å dokumentere skihistorien - også den nære. Bilder fanger unike øyeblikk og opplevelser i skihistorien og skikulturen vår, sier Midtdal.

Hun ønsker seg historiske bilder fra Skiforeningens aktiviteter gjennom tidene. Spesielt fra den første Barnas Holmenkolldag i 1973 og den første Holmenkollmarsjen i 1974.

– Vi tar også i mot bilder fra skikurs og Barnas skiskole, ja, alt av bilder fra Skiforeningens aktiviteter er av interesse, sier hun.

Sånn gjør du det

Hvis du har et bilde som kan være av interesse for Skimuseet, kan du gjøre som følger:

• Er bildet allerede digitalt - send det på epost til aslaug.midtdal@skiforeningen.no
  • Er bildet i album: Ta bilde av det med mobilen din og send på epost til aslaug.midtdal@skiforeningen.no
  • Har du ikke digital versjon, send original til Skimuseet v/Åslaug Midtdal, Kongeveien 5, 0787 Oslo. Vi lager digitale kopier og returnerer originalen til eieren.

Informasjonen som følger bildet bør være:

• Årstall
  • Hvor og i hvilken sammenheng det er tatt
  • Fotografens navn

– Først og fremst er det viktig for oss å fylle hullene vi har i fotoarkivet vårt. Bildene vil brukes når det er aktuelt til artikler, utstillinger, presentasjoner og lignende, sier Midtdal.

Fakta: Skimuseet i Holmenkollen

• Skimuseet er 100 år 2. desember 2023 og eies av Skiforeningen.
  • Museet er en viktig bidragsyter til Skiforeningens markaarbeid.
  • Et nytt skimuseum skal åpne dørene i løpet av 2023.
  • Prosjektet har et budsjett på opp under 100 millioner kroner.
  • Sentrale bidragsytere er Hans Herman Horns Stiftelse og Nadia og Jacob Stolt-Nielsen Veldedige Stiftelse.
  • Sparebankstiftelsen har gitt støtte til utstillingen.
  • Snøhetta tegner det nye museet.
  • SixSides har fått i oppdrag å fornye polar- og skiutstillingen.
  • Veidekke er entreprenør.

Ukjent årstall: Holmenkollmarsjen ble arrangert for første gang i 1974. Foto: Skimuseets bildearkiv