Skimuseets ønskeliste til 100-årsjubileet

En helt spesiell stav står høyt på Skimuseet ønskeliste i jubileumsåret.

Tekst: Åslaug Midtdal/foto: Skimuseet

Publisert 13.02.2023

Oddvar Brås stav

Denne er det mange som besøker Skimuseet som spør etter. Og vi ønsker oss jo verdens mest kjente stav, den som brakk i Holmenkollen under VM i 1982. Det handler selvfølgelig om historien som er knyttet til den. Dette er en hendelse mange husker, da russeren Aleksandr Savjalov falt over trønderens ski i oppløpet på stafetten, og Terje Bogen kom i raske klyv med en ny. Et alternativ til den brukne, kan være den hele staven som ble erstatningen, eller den andre staven i dette paret.

Stein Eriksens vinnerski fra OL i 1952

Eriksen vant storslalåm, som ble arrangert på Norefjell i Krødsherad. Mange tror vi har hans ski. Vi har ski som familiebedriften trykket med hans autograf. Det har vært mange misforståelser og historier rundt dette, men vi har ikke Eriksens originale ski.

eri ste 019.jpg

Ski til Wall of Fame

Vi har en utstilling vi kaller Wall of Fame. Denne må oppdateres med ski fra de siste par tiårene. Og her ønsker vi oss flere.  Et eksempel er et skipar fra noen av verdens beste alpinister. Her kunne flere representert den siste perioden, men la oss trekke frem Kjetil Jansrud som eksempel.

Vinnerski fra Holmenkollen

Et annet ønske er et par vinnerski fra Therese Johaug. Gjerne fra da hun triumferte i Holmenkollen i 2011. Vi husker så godt at hun vant avslutningsrennet 30 km fellesstart fri teknikk og deretter kastet seg om halsen på kongen. Det at det skjedde her i Kollen, betyr ekstra mye for oss. Det var også hennes første individuelle gull av til sammen 18 i internasjonal sammenheng.

Northug-ski

Vi har heller ikke noen av skiene til Petter Northug, som har vært en av vår tids største langrennsutøvere. Han tok jo også tre av sine totalt 13 VM-gull i Holmenkollen. Et par ski fra ham hadde vært topp, og vi skulle funnet plassen i Wall of Fame, der det er mange skipar fra før.

Gullskiene til Øystein Bråten

Bråten vant OL-gull i Pyeongchang i 2015. Han ble første nordmann som tok gull i freeski, i grenen slopestyle. Vi er nødt til på museet også å ha med utviklingen i skisporten, som i sin tid startet med skihopping og langrenn.

Klær fra store konkurranser

Vi skulle gjerne hatt flere nøkkelplagg fra diverse OL, VM og andre store mesterskap. Jeg håper arvinger som har funnet slike klær etter det første OL her i landet, tar kontakt. Det samme gjelder fra VM som foregikk i Holmenkollen, men vi har noe og ber folk henvender seg før klærne bli sendt.

Tidstypiske klær

Vi har en stor samling fra kongefamilien. For oss er det et kinderegg, der familiens historie fortelles, sammen med skisportens utvikling og hendelser. Men skulle noen være i besittelse fra klær andre epoker i skisporten, tar vi gjerne en vurdering.