I desember var det klart for nyåpning av Skimuseet. Illustrasjon: Snøhetta

Slik blir det nye Skimuseet

2. desember 2023 var det 100 år siden Skimuseet åpnet dørene for første gang. Snøhetta har tegnet det nye museet som stod klart til hundreårsjubileet.

Tekst: Trine Rom Giving/illustrasjon: Snøhetta

Publisert 10.02.2023

Arbeidet med ombyggingen startet i 2022. Det innebærer godt synlige endringer rundt Kollentorget og under hoppbakken. Blant annet er deler av det såkalte Kulbygget over tunnelen under hoppet revet.

Trofaste gavegivere

Prosjektet har hatt en budsjettramme på opp mot 100 millioner kroner. Sentrale bidragsytere er Hans Herman Horns Stiftelse og Nadia og Jacob Stolt-Nielsen Veldedige Stiftelse.
– Uten støtten hadde det ikke vært mulig for Skiforeningen å realisere prosjektet. Hans Herman Horns Stiftelse og Nadia og Jacob Stolt-Nielsen Veldedige Stiftelse har vært viktige støttespillere for Skiforeningen i mange år, sier generalsekretær Håvard S. Abrahamsen.

gammelt telt

Polarskatt: Roald Amundsen var én av flere som ga ekspedisjonsutstyret sitt til Skiforeningen. Her er Amundsens sydpoltelt utstilt. Foto: Skimuseet

Norges eldste ski

– Vi  forbedrer formidlingen om skienes og skisportens unike posisjon i vår kultur og historie, og gir folk nøkkelen til å forstå hvorfor ski ble en så viktig identitetsmarkør. Nå får vi mulighet til å ta vare på og å vise frem dette på nye måter. Vi aktualisere historien, sier Åslaug Midtdal, faglig leder i Skimuseet.

Middelalder og polarferder

Skimuseets samling består av ski fra middelalderen og frem til nå. Utstyr og ski fra de norske polarferdene er en viktig del.  Mange av skiene har tilhørt våre fremste idrettsutøvere og medlemmer av kongefamilien. Skimuseet inneholder også et skimakerverksted, premiesamlinger og et spesialbibliotek. Museet har både faste og skiftende utstillinger.

– Nå kan vi også vise frem den eldste skien som er funnet i Norge, Drevjaskia fra Vefsn i Nordland. Den er over 5000 år gammel.
Drevja-skien er på utlån fra NTNU Vitenskapsmuseet.

Ombyggingen

• Snøhetta har tegnet nye Skimuseet
  • Sentrale bidragsytere er  Hans Herman Horns Stiftelse og Nadia og Jacob Stolt-Nielsen Veldedige Stiftelse, Sparebankstiftelsen
  • Veidekke er entrepenør

Turistmål

–  Vi skal skape en destinasjon som er enda mer attraktiv for både norske og utenlandske gjester – enten de er interessert i sport, kultur, arkitektur eller utsikt, sier Ole Kristian Sørland, Skiforeningens leder i Holmenkollen.

I løpet av ett år besøker om lag 1 million mennesker Holmenkollen. 175 000 løser billett til Skimuseet og hopptårnet.

Ikonisk bygg

– Skimuseet skal bli et nytt ikonisk bygg med en identitet som skiller seg fra hoppbakken, men som ikke konkurrerer med den. Bygget blir bedre egnet til ta imot publikum, med en visuell og funksjonell sammenheng mellom Skimuseet, kaféen og Holmenkollbakken. Skimuseet blir mer synlig i anlegget og det blir enklere for publikum å orientere seg, sier Sørland.