Grinaker - Skirstadtjernet - Grymyr

Lengde: 11.6 km
Rutetype: Offentlig vei

Oversiktskart

Utgangspunktet for denne sykkelruta er Grinaker. Her på Grinakertoppen kommer det ruter opp fra Brandbu (rute 958) og Røykenvik (rute 333).

Vi tar Grinakerlinna sørover (gang- og sykkelveg) og svinger til venstre under fylkesvegen, med Tingelstad kirke på venstre side. Vi skal ikke helt bort til kirka, men sykler rett fram mellom Grunningen og Elgtjernet.

Breigutua går rett mot Sølvsberget, og ved garden Bregaten tar vi til høgre. Vi følger Kjekstadvegen til Skirstadtjernet. Her tar vi til høgre i første kryss. Vegen går forbi Monserud og Moger og kommer ned til Jonsrud, på vegen langs Randsfjorden. Vi tar til venstre, og følger Fjordlinna til Fjordvang og Grymyr.

Herfra kan turen fortsette sørover langs Randsfjorden til Sløvika og Jevnaker (rute 961). Vi kan også komme til Grindvoll om vi sykler et lite stykke i samme retning, og så tar til venstre (rute 965). Tar vi til venstre på Grymyr (i krysset mellom Fjordlinna og Kverndalslinna), kan turen fortsette på sistnevnte veg til Granavollen (rute 963).

Dersom Granavollen er målet, og du ikke ønsker å sykle ned til Randsfjorden, er det raskere å sykle rett fram ved Skirstadtjernet, og så ta til venstre.

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km