Røyken - Hyggen - Klokkarstua

Kjekstadmarka

Dette er en sykkelrute som knytter sammen Kjekstadmarka og Hurummarka. Store deler av den går langs Drammensfjorden. Ruta starter ved Røyken stasjon. Herfra sykler du først på brua som går over jernbanelinja, og tar så til venstre, inn i Spikkestadveien.

Etter bare et lite stykke tar du av til venstre, og kommer snart til en rundkjøring. Her holder du til høyre, krysser så riksvei 23 og fortsetter rett fram i neste rundkjøring. Nå er du på vei rett sørover Hyggenveien, i åpent og fint kulturlandskap.

Men ca. 1,5 kilometer fra start endrer landskapet karakter. Nå skal du inn i skogen og ned bakkene til Hyggen. Foran deg ligger vel 2,5 kilometer med behagelig nedoverbakke. Høydeforskjellen er rundt 135 meter. På vei nedover får du etter hvert bebyggelse på begge sider av veien, og trillingen ender i krysset nede ved Drammensfjorden. Hyggen ligger lunt til inne i Hyggenvika. Det er bl.a. fine bademuligheter her.

Du skal til venstre i krysset, og tar fatt på knappe 10 lette kilometer sørover langs fjorden. Veien går tett ved vannet, og på hele strekningen har du flott utsikt over Drammensfjorden.

I Gjerdal passerer du Hernestangen, et stort friområde som er fint for rasting. Her ligger også Gjellumstua, der Røyken historielag har kultur- og bruktmarked, samt åpen kiosk, om søndagene i sommersesongen. Gjellumstua er innredet som en kårstue fra 1900 og på låven er det samlet landbruksgjenstander fra Gjerdal, Hyggen og Røyken.

Rett etter avkjøringen kommer du til Gjerdalstranda, et populært badested med mye ettermiddagssol. En lengre strekning etter Hyggen, samt ved Gjerdal, har gang- og sykkelvei.

Rundt 11,3 kilometer fra start sykler du inn i Hurum kommune. Og knappe tre kilomterer senere tar du farvel med Drammensfjorden. Nå kommer du til det eneste som er av oppoverbakker på denne ruta. Bortsett fra et par korte utflatinger, er det nå jevn stigning opp til ca. 155 meter over havet. Det er rundt 4 kilometer til du når toppen. Du sykler gjennom skog, og passerer noen gårder underveis.

Sykkelruta ender som den startet, i kulturlandskap. Det er stort sett nedoverbakke den siste kilometeren fram til rundkjøringen der vår rute er slutt. Her møtes fylkesveiene 289 og 281.

Nå er du på Klokkarstua, og har tre valgmuligheter for ferden videre. Du kan ta til venstre i retning Sætre på østsiden av Hurumlandet (rute 674), du kan fortsette rett fram i sørlig retning (rute 670 til Hurum mølle) eller du kan ta til høyre. Da får du se mer av Klokkarstua, og kan fortsette helt ned til Verket ved Svelvikstrømmen (rute 662).
Røyken stasjon

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 04.08.2006

Spikkestad - Røyken 3,7 km Offentlig vei Kjekstadmarka
Sundbykrysset - Røyken 7,3 km Offentlig vei Kjekstadmarka
Røyken - Bertelsmyråsen 8,2 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Kjekstadmarka
Klokkarstua - Sætre 8,4 km Offentlig vei Hurummarka

Til Hurummarkas indre 35,9 km Sykkeltur Klokkarstua - Klokkarstua

Langs Drammensfjorden til Hurum

Røyken

På vei og sti i Kjekstadmarka