Åsbygda skole - Mosjøen

Krokskogen - Hole

Sykkelruta starter ved Åsbygda skole der det er parkering. Fra krysset der Gamleveien starter, følger du skilt mot Almegrenda og sykler nordover på Gamleveien. Etter ca. 1,3 kilometer tar du til høyre, opp Gjørudgata forbi Gjørud gård. Kommer du nordfra, kan du selvsagt starte turen her.

Nå starter klartringen opp lia. Fra ca 220 m.o.h. ved Gjørud skal du opp til 525 meters høyde ved Mosjøen. De tre første kilometerne opp lia er brattest - senere flater det mer ut.

Etter 3,2 kilometer i jevn stigning (fra krysset ved Gjørud) er du oppe i rundt 480 meters høyde. Du har nettopp lagt bak deg en venstresving (en avstikker går til høyre her), og befinner deg ved starten av en høyresving. Her skal du ta av fra skogsbilveien, inn til venstre, på en 110 meter lang sti gjennom skogen. Du kommer så fram til en snuplass, og kan fortsette ferden på skogsbilvei.

Nå sykler du først et stykke i nedoverbakke. Etter 800 meter kommer du til et kryss, og tar til høyre. Så går det oppover igjen. Like før veien er flater ut og slutter, skal du igjen inn på sti. Her tar du til venstre, og følger stien (320 meter) til du atter kommer inn på skogsbilvei. Tar du til venstre her, kommer du ned til Jevnaker (rute 186). Men vår rute går mot høyre, og vel en kilometer gjenstår.

Vel framme, befinner du deg i grenseområdet mellom Krokskogen og Nordmarka. Rute 162 kan føre deg mot Øyangen og Ringkollen (retning høyre), mens du kommer mot Store Sinnera og Tverrsjøstallen om du svinger til venstre.
Blå Mosjø i grønne omgivelser

Foto: Erik Unneberg, 05.09.2004

Klekken - Åsbygda skole 5,3 km Offentlig vei Krokskogen - Hole
Jevnaker - Mosjøen 7,4 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Krokskogen - Hole