Jevnaker - Mosjøen

Område: Krokskogen
Lengde: 7.4 km

Oversiktskart

Fra lavlandet i 150 meters høyde skal du opp 375 høydemeter - i temmelig jevn stigning opp lia fra Jevnaker til Mosjøen. Det flater litt ut mot slutten, men ellers går det jevnt og trutt oppover i vel fem kilometer. Første del av ruta går i Opperudgata, en sidevei til Svenåvegen. Den starter ved bensinstasjonen langs riksveien.

Mesteparten av ruta går på skogsbilvei, men du må være forberedt på ca 950 meter med trillesti i det siste partiet før hovedstigningen er tilbakelagt. Stien starter ved snuplassen helt i enden av veien, på høyre side (blåmerket). Vel en kilometer før du er framme, går det vei (og trillesti) mot høyre, ned til Åsbygda skole (rute 195).

Når du er framme i krysset ved Mosjøen, befinner du deg i grenseområdet mellom Krokskogen og Nordmarka. Rute 162 kan føre deg mot Øyangen og Ringkollen (retning høyre), mens du kommer mot Store Sinnera og Tverrsjøstallen om du svinger til venstre.

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Jevnaker