Temperatur: | -20 til -15 grader. |
Vær: | Klart |
Snødybde: | 10-30 cm. |
Smøretips: | Multigrade klister dekket med voks |
Lite snø og isete ut fra de fleste utfartssteder. Skogsbilveiene som ligger litt skjermet har fortsatt fine, faste spor og raskt føre. Krokhol, Sandbakken, Skjelbreia, Driv idrettsplass, Tømmerbråten, Kirkebygda-Vengsveien og Streifinn har de beste forholdene. Noen scooterløyper har blitt sloddet inn mot helgen, lite snø i utforkjøringer. Med de siste dagers minusgrader har endel bekkekryssinger og myrhull frosset til, så mulig å ta seg frem med litt forsiktighet. Mildværet tidligere har gjort at løyper som går under stor skog har litt lite snø, enkelte myrstrekninger har noen åpne bekkekryssinger og åpne myrhull. Flere løyper i terrenget blir ikke preparerte før vi får et nytt snøfall. Sjekk iMarka-appen for status over preparerte løyper. De fleste vann er nå islagt, de siste dagene med minusgrader bedre forholdene. Tynt snølag med styresnø, 1-2 cm, fullt mulig å krysse i merkede løyper over vann. Men for tynt med snø for sporsetting. Isen har lokal variasjon, dårlig is ved os. Det vil foregå hogst og utkjøring av tømmer i noen områder gjennom vinteren. Ytre Enebakk: hogst ved Bjerke gjør at strekningen Saghytta-Slorene-Haugmåsan-Skredderstad og Vasatjern vil bli brøytet.
Temperatur: | -5 til -1 grader. |
Vær: | Klarvær |
Snødybde: | 10-30 cm. |
Vi har kjørt løyper til Mariholtet, Ellingsrud, Haukåsen, Lutdalen via Sarabråten til Haugerud, samt Ulsrudvann og Haraløkka. Løypene i sør ble kjørt i går til Sandbakken, Skjelbreia, Bysetermåsan og Vangen, og vi har jobbet med å forbedre forholdene ved å fylle på snø der det har vært hull. I dag har vi også jobbet oss gjennom løypene fra Grønmo til Smørhullet via Trollvann, og det er gode forhold i sør. Videre preparering: Vi kommer til å kjøre igjen natt til søndag, og da satser vi på at alle hovedløypene blir kjørt. Generelle forhold: Selv om det ikke "lyser grønt" i kartet, betyr det likevel at løypene er gode. Forholdene er veldig bra, så det er bare å komme seg ut på ski! God tur og god helg til alle sammen fra Bymiljøetaten!
Temperatur: | -3 til -5 grader. |
Vær: | Sol |
Snødybde: | 15-40 cm. 0 det siste døgnet. |
Fine forhold i Marikollen langrennsanlegg der det er lagt kunstsnø. Helt øverst i anlegget er det ikke kjørt grunnet for lite snø, og vi ville fått grus i fresen som blander seg inn i sporene. I marka er det egentlig ikke så aller værst mtp hvor lite snø det er. Det er kjørt med løypemaskin fra Marikollen opp Brudalen til Setertjern og ned Badstudalen. Enkelte strekker i Brudalen har fresen/sporsetteren måtte bli løftet opp, og det er kun blitt beltet. Ikke ta de dyreste skiparene, men det er aboslutt mulig å få en fin tur i skogen i helga. På vannene er det isete, men det ligger et tynt lag med snø rett over. Man kan dermed gå fint på isen uten sporsetting, og få en veldig fin opplevelse. Det er pakket snø med scooter fra Myrdammen til Bikkjetjern videre til Norbytjern og Søndre Kroktjern. Dette er ikke sporsatt.
Temperatur: | 0 til -5 grader. |
Vær: | Overskyet |
Snødybde: | 2-40 cm. 2 det siste døgnet. |
Losbyvassdraget er kjørt opp og sporsatt. Overvannet er borte men det har «spist» opp det meste av snø. Det er derfor lite snø i løypene på vannene og sporene er isete.
Temperatur: | -2 til 2 grader. |
Vær: | Overskyet |
Snødybde: | 15-35 cm. 15 det siste døgnet. |
Fine forhold etter siste snøfall på 15cm. Bekkedrag og myrer er flere steder åpne, så det kan bli krevende i visse partier når mildværet kommer. Løyper nord for Ramstadsjøen er kjørt med løypemaskin, inkludert Badstudalen i Lørenskog.
Temperatur: | -2 til -4 grader. |
Vær: | Skyet |
Snødybde: | 20-40 cm. 0 det siste døgnet. |
Torsdag 15. januar er det kjørt scooter med sporfres fra Marikollen til Myrdammen. I Marikollen langrennsanlegg er det produsert noen store hauger med snø som blokkerer noe av løypa. Skiklubbens store løypemaskin har hatt nedetid, og det har derfor tatt mer tid enn ønskelig før vi har fått doset det ut Dette vil dras ut av stormaskin før helga, og da vil forholdene bli optimale.
Temperatur: | 0 grader. |
Vær: | Klart |
Snødybde: | 0-50 cm. |
Skullerud skianlegg har ca 1,5km sløyfe kunstsnø med gode forhold. Velkommen!
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.