Til tross for tett tåke og plussgrader var det ganske mange som fant veien ut i løypene i går. De fikk erfare at det slett ikke er slutt på skiføret der ute selv om det har tæret hardt på snøen den siste tiden. Spesielt er det bra føre i skjermede daler hvor kulden har holdt stand mot mildværet lenger opp i høyden. Det kan imidlertid være ganske hardt og isete mange steder, så universalklister og lesning av lokale føremeldinger er å anbefale før dagens tur.
Mildværet er i ferd med å gi seg, men temperaturene er fortsatt variable, fra -6 til +2 nå i morgentimene. Det er overskyet og lokal tåke. I nord meldes det om yr i lavlandet og litt lett snø i høyden. Fra i morgen er det meldt mer snø i høyden.
Generelt er det løyper som går på skogsbilveier som anbefales nå. I terrenget veksler det mellom hardt, isete og bløtt der myrene vanner opp. Det har også smeltet en god del i vesthellingene slik at stein og vegetasjon stikker fram. Slik forholdene er kommer vi ikke ut i terrenget med maskiner og vi får dermed ikke frest opp mer humane skispor. Vær derfor ekstra aktsom i utforkjøringer og ta heller av skiene om du er usikker.
Mange vann er kontrollert og merket og har preparerte løyper, men det kan fortsatt være noe overvann her og der. Det er viktig å ha med seg at det kun er vann som er merket med stikker og scooterkjørt som er farbare. Hold deg også til sporet og stikkene. Selv om skiløypa er farbar er det ikke sikkert at resten av vannet er det. Vi minner om at all ferdsel på is er på eget ansvar. Les mer om isvett her.
Flere markastuer er åpne på ukedagene og byr på mat og drikke i mange varianter. Du finner åpningstider her, eller i iMarka-appen.
God tur!
Noen skogsbilveier benyttes til drift fram til jul selv om de ikke brøytes. Enkelte veier brøytes også gjennom hele vinteren av samme årsak. Veier som brøytes gjennom sesongen er gjerne merket med en orange firkant.
Løypene prepareres ved behov på hverdagene, og vi prioriterer å ha størstedelen av løypenettet klart før helger og dager med stor utfart.
Ved kalde og stabile værforhold er det ofte best å la løypene ligge i fred. Å preparere dem unødig fører bare til løsere spor og unødvendig ressursbruk.
Det er vanlig å preparere etter snøfall eller når løypene er svært slitte. Milde dager og kalde netter gir gjerne svært isete og harde forhold, og da kan det være behov for å frese opp løypene og sette nye spor. Vi forsøker å unngå å preparere i plussgrader, da dette setter fart i snøsmeltingen og fort kan føre til steinharde løyper når temperaturen slår over på minusgrader igjen.
Når sesongens første snø har kommet, eller etter større snøfall i sesongen, er det viktig å få pakket sammen snøen før vi setter spor. Pakking gjøres gjerne med snøscooter eller ATV med matter eller ruller bak. Slik får vi en fin løypesåle og grunnlag for å sette spor i neste runde.
Det kommer an på. Etter snøfall er det best å gå i spor som nylig er kjørt opp (grønne). Det samme gjelder for nullføre (når lufttemperaturen er rundt 0 grader). Under slike temperaturforhold blir løypene fort blanke og sporene løse. Også når det er svært hardt og isete (plussgrader på dagtid og kuldegrader på natten) kan det være best å gå i løyper som nylig er frest og sporsatt.
Under andre forhold er løyper som har stått en stund (orange og lilla) best å gå i. Når en løype er nypreparert er sporene ofte løse de første timene før de får satt seg. Så når været er stabilt og kjølig er det ingen vits i å gå etter de helt nypreparerte løypene.
Ved varmegrader unngår vi gjerne å preparere. Preparering i varmegrader setter fortgang i snøsmeltingen og fører til knallharde føreforhold om det skulle fryse på.
Etter store snøfall er det viktig å få komprimert snøen slik at den danner en god såle man senere kan sporsette. Pakking skjer med scooter med matte eller rulle hengende bak, eller kun med scooter når snømengdene er ekstra store. Man kan også pakke med tyngre utstyr som løypemaskin, men da er det viktig at snøen ikke er våt slik at man risikerer å stå igjen med en kompakt issåle når det blir kaldere igjen.