Dagens føremelding

Latest forecast

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.

Vått overalt, men fortsatt mange skimuligheter

Lørdag 02.03.2024 kl. 08.36

Trosser du det våte været og kommer deg ut i løypene er sjansen stor for at du får deg en skitur på overraskende godt skiføre om du bare har lagt på litt klister under skiene. Forholdene for skøyting er også gode om dagen, bortsett fra i høyden lenger nord i Marka hvor det har kommet litt våt snø. I lavlandet kan det i andre enden av skalaen være utfordrende med for lite våt snø: Her blir det stadig mer isete og skrint.

Best forhold er det i løyper som går på skogsbilveier. Foreløpig holder skiføret stand, med noen unntak i lavereliggende, sørlige strøk. Fortsatt kan du altså starte skituren fra mange av de vanligste utfartstedene, noe som betyr at du ikke trenger reise langt før du kan spenne på deg skiene. Det er også mange gode forbindelsesløyper mellom nord og syd, øst og vest. De våte forholdene gjør at preparering blir svært begrenset i dag.

Det er nå mye vann i terrenget, og mer skal det tydeligvis bli. Mange bekker og elvefar har flommet over, og flere løyper må stenges. Les de lokale føremeldingene nøye og vær forberedt på våte forhold og omveier rundt vann med mye overvann. Vannene er fortsatt stort sett farbare, men du risikerer å bli våt på bena om du velger å krysse.

Det er plussgrader fra 0 til 4 grader nå på morgenen, og foreløpig oppholdsvær for det meste. I høyden har det kommet litt snø i natt. Utover dagen er det varslet mer regn og sludd, så en tidlig start kan være en fordel.

Tog, buss eller bane til startpunktet er alltid et godt alternativ. Mange skiløyper starter i gangavstand fra kollektiv-holdeplasser, og i iMarka-appen/løypekartet kan du se holdeplasser i kartet om du velger å vise dette kartlaget.

Flere markastuer holder åpent i helgen og kan by på god bakst og varm og kald drikke - se oversikt over åpningstider.

Det er ekstraordinær båndtvang i Oslo (unntatt Østmarka), Asker, Lier, Lørenskog, Ringerike, Hole, Nannestad, Gjerdrum, Ullensaker, Lillestrøm og Eidsvoll kommune. Dette grunnet snømengden og hensyn til viltet.

I næranleggene vil du alltid finne strøkne forhold, bl.a. på Sørli i Nittedal, Hakadal stadion (Varingskollen), Eid i Heggedal, Vestmarksetra, Fossum, Eineåsen (Rykkin), Skullerud, Greverud, Lysløypa i Frogn (Drøbak), Sognsvann, Holmenkollen, Linderudkollen og Lillomarka arena.

Selv om istykkelsen på vannene er god, er det noen vann med oshull og åpne råker. Overvann er også en tilbakevendene utfordring i år, særlig etter at det har kommet mye våt nedbør. Løypemannskapene har merket farbare ruter – hold deg til dem. Les mer om anbefalinger for ferdsel på is i vårt område her, og sjekk de lokale føremeldingene.

God tur!

Spørreundersøkelse og Markas serverings- og overnattingssteder

Skiforeningen gjennomfører nå en spørreundersøkelse med mål om å lære mer om bruken av overnattings- og serveringsstedene i Marka. Som bruker av Marka er din tilbakemelding viktig, og vi ønsker å bruke den for å optimalisere overnattings- og serveringstilbudet i Marka. Gå til spørreundesøkelsen.

Vi jobber hver dag året rundt for å tilrettelegge for flotte skispor og magiske opplevelser i Marka. Medlemskontingenten i Skiforeningen går direkte til dette arbeidet. Bli medlem nå.

Varmegrader ved Steinbruvann

Foto: Erik Unneberg, 28/02/2024

Webcamera

Webkamera ved Sollihøgda
Sollihøgda
Webkamera ved Ringkollen
Ringkollen
webkamera på Fossum
Fossum
See all webcameras
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.