Nyt høsten i Marka

Marka forvandles til et fargesprakende fyrverkeri, og luften er frisk og krisp. Her er tips til høstaktiviteter i Marka.

Tekst: Christine Amdam Foto: Magnus Nyløkken

Published 9/15/2021

Sensommer blir til høst. Fargene skifter gradvis fra grønt til gult, oransje, rødt og brunt. Luften er klar og kald, men solen varmer fortsatt. Mørket kommer gradvis tidligere. Forventningene til vinteren og skisesongen kommer. Det er mye som er vakkert med høsten, særlig om du bruker den ute i Marka. Kanskje har du noen ekstra fridager i forbindelse med høstferien også?

Sykkelturer i Marka

På sykkel kan man nå lenger inn i Marka enn man gjør til fots. Det finnes et nettverk av fine sykkelveier på kryss og tvers. Vil du prøve deg på sti, er det flust av muligheter til det også. Markabussen frakter syklister til Ringkollen hver lørdag og søndag til og med 10. oktober. Dette er en fin mulighet til å komme enda lengre inn i Marka, og passer for hele familien. Vil du ha tips til fine sykkelturer? På våre nettsider finner du over 800 sykkelruter med turbeskrivelse og kart.

Bilde Kikut

KOM TIL OPPREDDE SENGER: På Kikutstua i Nordmarka kommer du til oppredde senger og tre-retters middag. Foto: Christian Haukeli.

Overnatt på Kikut

Vår populære stue i Nordmarka syd ligger rett ved Bjørnsjøen. Du kan komme deg til Kikut både på sykkel og til fots. Fra både Sognsvann og Frognerseteren er avstanden rundt 17 kilometer. Fra Sørkedalen er det cirka 11 kilometer, og fra Maridalen rundt 16 kilometer. Det er mulig å leie kano på Kikut og nyte noen timer på vakre Bjørnsjøen.

Kikut holder åpent for overnatting onsdag til lørdag, og medlemmer av Skiforeningen får rabatt. Man må booke overnatting på forhånd.

Les mer: Jenteturen til København havnet på Kikut

Løvlia på Krokskogen er det mulig å bestille overnatting for grupper. Kikut holder åpent for dagservering i helgene fra 11-16, mens Løvlia holder åpent fra 10-16.

Du finner åpningstider for alle stuer i Marka her, eller i iMarka-appen

Hengekøer i høstfarger

SOV MELLOM TRÆRNE: Det finnes en rekke flotte steder å henge opp hengekøyer i Marka. Alt du trenger er to trær. Foto: Hilde Myhrvold.

Sov ute under stjernene

En natt i naturen gjør godt for kropp og sjel, enten du er liten eller stor. Med gode forberedelser blir en natt ute i naturen en positiv opplevelse selv for den som aldri har sovet ute før. Overnattingsmulighetene er mange; telt, hengekøye, gapahuk, lavvo eller bare rett under stjernene. Marka har et hav av flotte overnattingsplasser. Du kan sove ved et vann, på en topp med flott utsikt over byen eller på en stor åpen slette. Fra 15. september er bålforbudet opphevet, men vær obs på at det ofte er tørt i Marka på høsten.

Markas fineste teltplasser
Gå til køys mellom trærne

Kortreist markaglede

Man behøver ikke å gå langt for å få en fin markaopplevelse. Dersom du skal ha med barn på tur bør selve turen være målet. Marka er barnas beste lekeplass. Der får de løpt fra seg og utforsket naturen. I skogen er det trær å klatre i, huler å utforske, bekker å plaske i og insekter og dyrespor å studere. La barna få utforske underveis på turen, og la de gå først og styre tempo.

Barnas beste boltreplass
Turstier tilgjengelig i iMarka-appen

Holmenkollen

OPPLEV HOLMENKOLLEN: Oslos fineste utsikt, zipline, aktivitetsutstilling for barn og frisbeegolf er bare noe av det du kan se og gjøre i Holmenkollen. Foto: Andreas Bache Wiig.

Besøk Holmenkollen

I Holmenkollen venter mange morsomme opplevelser for hele familien. Skimuseet i Holmenkollen holder åpent hver dag i september og oktober. Her kan du oppleve 4000 år med spennende skihistorie. Du kan ta heisen opp i toppen av hopptårnet og nyte fantastisk utsikt over Oslo. Ziplinen Kollensvevet holder åpent for drop-in i helgene og hver dag i høstferien.

Som medlem i Skiforeningen får du gratis inngang til Skimuseet og rabatt på Kollensvevet.

I Skimuseet har også blånissene og tåketrollene flyttet inn. Vår aktivitetsutstilling for barn, Blåkollen holder også åpent hver dag. I Holmenkollen kan du også teste frisbeegolf, gå på rulleski i anlegget, ta en kaffe og en matbit i kafeen eller titte innom museumsbutikken.

Affiliates