mann

Flere løyper er satt tiår tilbake i tid. Foto: Magnus Nyløkken

- Har aldri opplevd lignende

Løypebas Per Gulbrandsen hadde planene klare for barmarksarbeidet på Krokskogen. Så kom uværet og endret alt.

Tekst: Guri Leyell Skedsmo/foto: Magnus Nyløkken

Published 8/30/2023

Nytt medlemsår

Skiforeningen jobber for deg i Marka hele året.

1. september startet et nytt medlemsår, derfor har du fått fakturaen i nettbanken eller posten nå.

Dette går kontingenten til

Ditt medlemsskap går direkte til arbeidet i Marka.

Bidraget ditt sikrer en fremtid med skiglede og nydelige markaopplevelser for store og små.

Dine medlemsfordeler

Hadde det ikke vært for regnet, kunne man tro det var en tåre som trillet fra øyekroken til Skiforeningens generalsekretær Håvard S. Abrahamsen. Han virker nemlig rørt der han ser ut over skiløypa. Den ligner ikke lenger seg selv.

– Innsatsen til løypemannskapet er helt fantastisk. Det er vanskelig for oss andre å fatte hvor mye arbeid det ligger bak en skiløype. Nå er mye ødelagt.

Hele høsten går til reparasjoner

Med en veldig stor vannmetning etter Hans, skapte styrtregnet for bare noe dager siden enda større ødeleggelser. Skiløyper er blitt til steinrøyser. I noen områder er en rekke broer og klopper enten helt eller delvis ødelagte. Enkelte steder har de forflyttet seg flere hundre meter. I Romeriksåsene mener løypekjører Jarle Jensen at flere tiår løypearbeid er borte. Mannskapet står foran enorme oppgaver.

– Uten medlemmenes støtte nå, hadde det ikke gått. Medlemmene våre heier og betaler medlemskontingenten, vel vitende om hvor viktig barmarksarbeidet er, særlig i år, sier generalsekretær Håvard S. Abrahamsen.

Brovoll_5.jpg

Løypesjef Birgitte Giæver og løypekjører Jarle Jensen på befaring ved Brovoll i Romeriksåsene tidligere i august. Foto: Christine Amdam

13 ødelagte broer

Per Gulbrandsen har jobbet med løyper i 30 år.

– Jeg har aldri noensinne opplevd så mye regn på så kort tid, med så store konsekvenser.

Hans område er Krokskogen. Flere broer har flyttet på seg, opptil flere titalls meter. Verst har det gått ut over områder i Sørkedalen. Egentlig skulle barmarksarbeidet nå ha handlet om utbedringer og justeringer av løypenettverket frem mot sesongstart. I stedet blir det store reparasjoner og opprydding.

– Det blir en intensiv høst. Men vi skal få ordnet opp i dette, det skal vi, sier Gulbrandsen.

I Sørmarka har løypebas Terje Martinsen så langt notert 13 ødelagte broer.

– Reparasjoner kommer til å ta all tid de neste 6-7 ukene. Heldigvis har jeg en fantastisk gjeng med frivillige med på laget.

Har tatt alle ressurser i bruk

– Vi har kalt ut absolutt alt vi har av ressurser. Uten den store gjengen av ekstramannskap og fantastiske frivillige, hadde vi ikke rukket å bli ferdig til skisesongstart.

Generalsekretær Abrahamsen peker på hvor mye barmarksarbeidet betyr for vintersesongen.

– Akkurat nå er det veldig fristende å minne medlemmene våre på medlemskontingenten. Medlemsåret starter 1. september. Høsten er Skiforeningens viktigste tid. Det er nå grunnlaget for vinteren legges. Vi trenger medlemmenes backing. I år kan jeg være så direkte, synes jeg.

sørsetra, krokskogen, kjell, 14-8-23.jpgHer repareres en bro i løypa ved Sørsetra på Krokskogen.

Affiliates