Enorme krefter: Denne broen er ødelagt og ligger nå flere hundre meter fra der den lå.

– Broa har flyttet seg flere hundre meter

Løypenettet på Brovoll er ikke til å kjenne igjen etter Hans´ herjinger. Løypesjef Birgitte Giæver fikk seg flere overraskelser på befaring.

Tekst og foto: Christine Amdam

Published 8/23/2023

Sola glitrer i den brune malingen på den nye løypegarasjen på Brovoll i Romeriksåsene. Det lukter fortsatt ny maling og ferskt treverk. Det er en av de få solskinnsdagene i august, og løypebas Jarle Jensen har besøk av løypesjef i Skiforeningen, Birgitte Giæver. Han peker på kartet hvor uværet kom inn og hvilke løyper som er hardest rammet. Nå skal hun få se med egne øyne.

– På med støvlene, så tar vi bena fatt. Det er faktisk løypene her nærmest Brovoll som er mest ødelagt.

Ødeleggelser: Løypebas på Brovoll, Jarle Jensen, viser løypesjef Birgitte Giæver hvor uværet har rammet hardest.

Sinnsyke krefter

– Hele dette området var dekket av vann, og det gikk helt opp til hit.

Jarle peker på løypestaken. Snøen kommer aldri opp hit vinterstid, helt opp til den røde malingen. Mye vann og vanvittige krefter. Broer og klopper har blitt knust og flyttet seg flere hundre meter. Svære steiner har blitt dratt nedover med vannmassene og knust både trær og treverk.

– Denne løypa får vi nok dessverre ikke åpnet til vinteren. Den er helt ødelagt, sier Jarle Jensen.

Flere tiår med løyperydding og brobygging  er skylt vekk. Løypesjef Birgitte Giæver spør om det finnes et godt alternativ til denne løypa, og løypebasen kan berolige.

– Denne er først og fremst brukt som en tidligløype, så hovedløypene skal vi klare å reparere allerede til denne vinteren.

Mye vann: Helt opp til hit sto vannet etter det kraftige regnværet.

Ødelagte klopper: Det var en gang en klopp, og en til... De er både knust og har blitt dratt nedover dalen av vannmassene.

Skogsbilvei transformert til steinrøys

Ikke bare er klopper ødelagt og kastet av gårde, men det som en gang var en fin skogsbilvei med jevnt gress ser nå ut som en steinrøys.

– Det vil ta lang tid å rydde opp i dette.

Løypebasen på Brovoll vet ikke helt hvor han skal begynne. Her er det nok å ta tak i. Men heldigvis har han god hjelp og veiledning fra løypesjef Birgitte Giæver, resten av løypebasene i Skiforeningen og ikke minst alle frivillige.

– Nå må vi bare brette opp ermene og jobbe på alt vi kan frem til snøen kommer. Heldigvis er det bare Romeriksåsene som er så hardt rammet av Hans. I tillegg står løypemannskapet nå på for fullt i alle områder med å forberede vinteren. Løyper ryddes, broer fikses og vann dreneres. Vi håper på en ny flott vinter, sier Birgitte Giæver.

Hun kan love at alt blir bra til slutt, og at det i fremtiden vil være mulig å gå på ski i de ødelagte skiløypene.

Ugjenkjennelig: Denne steinrøysa var tidligere en pen skogsbilvei med grønt gress. Nå er skiløypa ødelagt.

Affiliates