I Skreiabanens spor

Skreia stasjon
Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.09.2012

Turinformasjon

Lengde:

66,3 km

Område:

Totenåsen

Beskrivelse

Dette er en tur som går på historisk grunn. Vi skal nemlig følge traseen der Skreiabanen en gang gikk. Denne sidebanen til Gjøvikbanen ble åpnet i 1902. 61 år senere ble passasjertrafikken avviklet, og godstrafikken var slutt i 1987. Året etter var banen offisielt nedlagt.
Den 22 kilometer lange banen gikk mellom Skreia og Reinsvoll. Mesteparten av denne strekningen, dvs. fra Skreia til Bøverbru, er i dag en fin, gruslagt turvei. Avstanden er på 18 kilometer, og det er en stigning på rundt 270 høydemeter.

Utgangspunktet for turen er Skreia stasjon (160,7 moh.). Foruten ekspedisjonsbygningen hadde stasjonen bl.a. uthus, privetbygning, lokstall, vognskur, dreieskive, kullskur, lasterampe og vanntårn. Skinnene ligger der fortsatt.

Like etter stasjonen tar vi inn på gang- og sykkelveien på høyre side av fylkesveien, og dermed er vi inne på jernbanetraseen. Etter hvert som vi sykler opp bakkene, får vi utsikt tilbake mot Skreia, Totenvika og Mjøsa.

Ved Bilitt, like etter at Mjøsvegen tar opp til høyre, svinger vi over på venstre side av fylkesveien, og tar så straks til høyre igjen. Her i området lå Bilitt stasjon, som var betjent fram til 1988. Etter at Skreiabanen ble lagt ned, ble bygningen revet for å gi plass til en utvidet bilvei.

Vi fortsetter rett fram, slik toget en gang gjorde, og her er det grusvei. Sykkelturen går vestover gjennom Totens frodige kulturlandskap, med flott utsikt tilbake mot Totenåsen i sør. Neste stasjon er Kraby, og skiltet på veggen forteller at vi er 218 meter over havet, 5,8 kilometer fra Skreia, 16 kilometer fra Reinsvoll, 33 kilometer fra Gjøvik - mens avstanden til Oslo er 123 kilometer.

Straks kommer vi inn til Lena. Vi sykler forbi de store kornsiloene - og fram til Lena stasjon. Her kan man lese følgende på skiltet: "Høide over havet: 229,4 M, Fra Skreia: 7,9 Km, Fra Christiania: 120,7 Km, Fra Gjøvik: 31,2 Km, Fra Reinsvold: 14,0 Km".

Fra krysset mellom Jernbanevegen og Lenagata sykler vi rett vestover mellom noen hus, og ut av tettbebyggelsen i svak stigning. Etter snaut to kilometer krysser vi fylkesveien, og fortsetter videre sørvestover mot Borglund. Bilveien krysses igjen, vi sykler rett fram, forbi en bom og inn i skogen.

Ved Bøverbru stasjon forlater vi den gamle jernbanetraseen, og fortsetter langs hovedveien mot Reinsvoll. I krysset mellom Røssholmvegen og Røstøenvegen tar vi til venstre. Gamle riksvei 4 (Røssholmvegen) er gjort om til gang- og sykkelvei, så her slipper vi nærkontakt med bilene. Like før avkjøringen til Reinsvoll stasjon kommer vi - via undergang - inn på gang- og sykkelvei langs den nye riksveien.

På størstedelen av strekningen sørover (Einavegen) er det gang- og sykkelvei, men ellers må vi nok bare finne oss i at bilene suser tett forbi. Så her er det viktig å være oppmerksom! Vi sykler i områder med skog, og langs gårder. Det går i jevn stigning - og når vi passerer høyeste punkt, får vi flott utsikt sørover mot Einafjorden.

Vi sykler ned forbi jernbanestasjonen og sørover gjennom Eina sentrum. Fra Storgata tar vi til høyre, inn i Parkvegen, som snart går over til å bli en ren gang- og sykkelvei langs riksvei 4. Vi krysser riksveien (Einavegen) i undergang, og etter å ha "skiftet side", kommer vi etter hvert ut i åpent og fint kulturlandskap, med utsikt mot Einafjorden.

Vi passerer Thune skole og Blili, og ved Mjørlund tar vi av mot venstre, med kurs østover, gjennom Kolbulinna mot Lund. Etter å ha tilbakelagt en strekning gjennom skog, kommer vi igjen inn i et område med store, fine gårder på begge sider. Etter hvert får vi panorama-utsikt utover Toten-bygdene. Fra Lund fortsetter vi gjennom Kolbulinna, tar til venstre, ned Lundbygutua, og så til høyre på Vestvegen. Ved Dal tar vi til høyre, og er dermed i gang med siste etappe tilbake mot Lena.

Vi krysser Bøvra og svinger så til høyre, over Lenaelva på Narum bru. Disse to elvene møtes altså akkurat her - og Lenaelva renner videre mot Lena og Mjøsa. Straks tar vi til venstre, og følger veien fram til Håjen, der vi kommer tett innpå Lenaleva igjen. Så tar vi til venstre, og er straks tilbake i Lena sentrum.

Herfra sykler vi i fallende terreng tilbake til Skreia, der turen startet.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde Type
Skreia - Lena Skreia Lena 9 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei
Lena - Borglund Lena Borglund 6,4 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei
Reinsvoll - Bøverbru - Borglund Reinsvoll Borglund 7,9 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei
Reinsvoll - Eina Reinsvoll Eina 6,8 km Offentlig vei
Eina - Mjørlund Eina Mjørlund 9,2 km Offentlig vei
Mjørlund - Lund Mjørlund Lund 7 km Offentlig vei
Lena - Lund Lena Lund 11 km Offentlig vei
Skreia - Lena Skreia Lena 9 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei

Skreia - Lena

Fra Skreia Til Lena Lengde 9 km Område Totenåsen Type Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gå til turen

Lena - Borglund

Fra Lena Til Borglund Lengde 6,4 km Område Totenåsen Type Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gå til turen

Reinsvoll - Bøverbru - Borglund

Fra Reinsvoll Til Borglund Lengde 7,9 km Område Gjøvik, Toten og Land Type Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gå til turen

Reinsvoll - Eina

Fra Reinsvoll Til Eina Lengde 6,8 km Område Gjøvik, Toten og Land Type Offentlig vei Gå til turen

Eina - Mjørlund

Fra Eina Til Mjørlund Lengde 9,2 km Område Gjøvik, Toten og Land Type Offentlig vei Gå til turen

Mjørlund - Lund

Fra Mjørlund Til Lund Lengde 7 km Område Gjøvik, Toten og Land Type Offentlig vei Gå til turen

Lena - Lund

Fra Lena Til Lund Lengde 11 km Område Totenåsen Type Offentlig vei Gå til turen

Skreia - Lena

Fra Skreia Til Lena Lengde 9 km Område Totenåsen Type Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gå til turen

Samarbeidspartnere