Lund - Vindflomyrene - Vindflosætra - Bjørtjenn (Vesle Svartungen)

Rutenr:

Type:

Dette er en sykkelrute som fører deg fra bygda og tvers over Totenåsen, gjennom et område som er preget mye spennende historie. Det handler om krigen og om seterdriften inne på åsen.

Du starter på Lund, fra krysset mellom Dystlinna og fylkesvei 244 (Kolbulinna). Herfra følger du sistnevnte vei fram til gårdene Dyrud og Oppsand. Stopp gjerne opp underveis for å se deg tilbake - da kan du nyte et flott panorama ut over de frodige Toten-bygdene.

Her ved gårdene, vel 4 kilometer fra start, skal du ta av fra Kolbulinna. Her står det "Krigsminne" på et skilt - du følger anvisningen, og tar fatt på Knutssætervegen, som går inn til venstre. Nå har du grus under dekkene, og er dermed i gang med turen innover åsen.

Ved Knutssætra krysser du Brandelva. Her møtes løypene som kjøres av Eina Sportsklubb og Kolbu KK vinterstid. På veien videre innover går det skiløype. Etter en lang, rett strekning - og litt stigning - krysser du Vindfloelva. Etter litt mer stigning, er du oppe på Vindflomyrene. Dette er et 3500 dekar stort naturreservat, og veien videre går like ved grensen til reservatet.

Du befinner deg nå i knappe 600 meters høyde, i et åpent og fint myrlandskap kombinert med noe skog. Her i området ble det sluppet to laster med våpen og ammunisjon fra England på ettervinteren 1945. Motstandsmenn fra gruppe 1432-4 i Kolbu tok imot flylastene, som kom 22. februar og 3. mars. Veien går rett forbi slippstedet, der det er satt opp en minneplate.

På venstre side av veien går det en sti opp til Molstadbrenna (673 moh.) Derfra er det spektakulær utsikt - man ser både til Norefjell og Jotunheimen fra utsiktstårnet der.

Etter at veien har svinget litt mot venstre - i en liten oppoverbakke - må du være OBS! Her skal du ta til høyre, inn på en sti. Den er knappe 1,5 kilometer lang, og de fleste må nok trille sykkelen her. Noen steder er det røtter, andre steder kan det være bløtt. Men det går helt fint å ha sykkelen med seg.

Mot slutten av stien passerer du Store Vindflotjernet og Søndre Vindflotjernet. Du er nå helt sør i reservatet, og ser over mot Hurdal kommune på den andre siden av Søndre Vindflotjernet. Straks er du framme på Vindflosætra. Her er det vel verdt å ta seg en god rast, og la tankene gå tilbake til en annen tid, da kuene beitet på setervollen.

Setra er fra 1883, og var i drift fram til 1955. På det meste var det tre størhus og to fjøs her. Størhus tilhørte Flaterud, fjøs tilhørte Narumsødegården. To størhus og ett fjøs gikk med i en brann i 1930, så nå står det to bygninger igjen. Seterhuset her på Vindfloen er kanskje det mest autentiske seterhuset på Totenåsen. I 2012 ble det satt i gang et arbeid med å restaurere bygningen. Det ble fullført i 2015. Ansvarlig for prosjektet var 2-ertura, en gruppe som på frivillig basis jobber med å ta vare på gamle stier og seterhus på åsen. Arbeidet ble ledet av Torbjørn Alm fra Kolbu.

Etter en pause på Vindflosætra, går turen videre rett over setervollen, og inn på Totenåsstien. Den følger du i 600 meter. Dermed er du inne på grusvei igjen, og tar til venstre. Nå er det bare å tråkke i vei langs Aurtjenn, ned mot Store Svartungen, Vesle Svartungen og til sist
Bjørtjenn. I krysset her ender vår rute. Nå er du i Hurdal kommune.

Ønsker du å fortsette innover mot åsen igjen, tar du opp til venstre, og følger rute 679 til Lønsjøen. Derfra kan du lett komme tilbake til Lund, og til andre steder på Totenåsen. Rute 730 går rett fram og ned til Skrukkelisjen.

Tar du til høyre når du kommer ut fra Totenåsstien, kan du for øvrig komme til Sauengmyrene (rute 729), i grenseområdet mellom Hurdal, Toten og Hadeland. Mulighetene er mange når du først er på tur her i traktene!

Strake veien fra Lund

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 11.08.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område