I by og land fra Lillestrøm

Ved Vestereng

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 23.09.2007

Turinformasjon

Romeriksåsene - Nannestad

Beskrivelse

Dette er en tur som ikke tar deg langt inn i "de dype skoger", for traseen går ikke langt fra bebyggelsen. Like fullt vil du sykle gjennom deler av både Østmarka og Gjelleråsmarka/Lillomarka på en variert rundtur som går innom fem kommuner: Skedsmo, Rælingen, Lørenskog, Oslo og Nittedal.

Starten går fra Lillestrøm, nærmere bestemt togstasjonen. Men det er selvsagt mulig å starte andre steder på runden også. Traseen går stort sett på gang-/sykkelvei, turvei og skogsbilvei, så du er avskjermet fra biltrafikk.

Først sykler du over Nitelva og fortsetter sørover mot Marikollen. Et par steder på denne strekningen har du utsikt mot Øyeren. Ved Marikollen venter en morsom (men litt bratt) skogsbilvei opp til Blystadlia. Her kommer du nær bebyggelsen, men fortsetter turveien ned til Sandbekkstua, som regnes å være Rælingens eldste hus.

Nå blir det sykling i flatt terreng, først forbi Skihytta i Lørenskog, deretter gjennom kulturlandskapet frem til Gamleveien. Der tar du til venstre og er straks fremme ved Sørlihavna, en av innfallsportene til Østmarka. Tidligere gikk det en jernbanelinje herfra, Losbylinja. Den ble nedlagt for flere tiår siden, og nå er traseen gjort om til turvei. Det er den du skal ta nå, og ved å sykle sydover, kommer du til Losby.

Også her er det et vakkert kulturlandskap du tar deg gjennom, og ved golfklubben svinger du til høyre inn på Losbyveien. Det bærer gjennom skog og forbi gårder med frodige åkre, og landskapet endrer seg ikke mye når du etter hvert kommer frem til Haugerveien som du tar inn på ved å svinge til venstre.

Men nå kommer du litt lengre inn i skogen, i alle fall føles det slik når du sykler sydover mot Knuttjern og videre vestover til Mariholtet, et av de mest populære utfartsstedene i Østmarka. Rett før du kommer dit, har du krysset grensen mellom Akershus og Oslo. Den går midt i vannet (Nord-Elvåga) i nord-syd-retning.

En lett trasé venter nå når du sykler nordover til Furuset. Regn med å møte en del turfolk på denne strekningen. E6 krysser du på bro. Fra T-banen fortsetter du i nordlig retning, forbi Gran skole og inn på Haugenstien, som etter hvert går over til å hete Haugenstuveien. Landskapet frem til Stovner er nå dominert av boliger.

Fra Stovner videregående skole sykler du inn i Gjelleråsmarka. Du passerer Liastua etter å ha vært innom Oldtidsveien et lite stykke. Fortsett så nordover til bebyggelsen ved Skillebekk. Du er nå ganske nær Rv4, men rett før du kommer dit tar du til høyre - inn på Gamle Trondheimsvei. Da er du igjen inne i skogen, og dukker ut av den ved Lahaugmoen.

Nå er det ikke langt igjen, i alle fall er det en lettsyklet strekning som gjenstår. Ved å sykle ned grusveien til Hellerudsletta og fortsette over E6 til Olavsgård, vil du snart komme frem til Nitelva. Den følger du, men ikke frem til utløpet i Øyeren. Du kommer nemlig inn til Lillestrøm, der du startet turen. På fine sommerdager er det flott å ta en pause ved elvebredden, for der er det flere fine rasteplasser. Det er også mulig å besøke Nebbursvollen friluftsbad dersom du skulle ønske en dukkert rett ført du avslutter turen.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Lillestrøm - Marikollen Lillestrøm Marikollen 4,4 km