Furuset - Mariholtet

Østmarka

Denne sykkelruta går fra Furuset T-banestasjon. Du starter med å sykle opp Søren Bulls vei, som går over E6. Her tar du inn på gang- og sykkelbrua som fører deg trygt over Karihaugveien - og følger denne veien videre gjennom skogen, opp til Gamle Strømsvei.

Sykkelruta fortsetter videre oppover, og snart kan du svinge svakt til høyre, inn i samme trasé som lysløypa. Det er noe stigning oppover i Lindebergåsen, før veien flater ut, og det begynner å gå nedover igjen. Etter en bratt, kort nedoverbakke kommer du til et kryss. Sykler du rett fram, kommer du til Lindeberg (rute 391). Men her skal du ta til venstre, og fortsette nedover.

Etter en lang, og delvis bratt nedoverbakke ser du boligblokker på Ellingsrud rett fram. Nå tar du til høyre i første kryss, og fortsetter opp en bratt bakke. Det er fin grusvei helt fra Furuset til Mariholtet, men i knapt en kilometer framover har veien noe dårligere standard.

Det går nedover igjen, og du kommer inn på turveien mellom Ellingsrud (rute 155 mot venstre) og Mariholtet. Du holder til høyre her, langs Ellingsrudelva, og har i underkant av fire kilometer igjen til du er framme. Du får etter hvert Nord-Elvåga på venstre hånd. Her er det mange fine badeplasser.

Mariholtet er det mat og drikke å få kjøpt. Herfra går det veier i flere retninger - blant annet vestover mot Sleppa og Nøklevann (rute 450). Dette er veien å velge dersom du tenker deg videre til steder som for eksempel Sarabråten, Østmarksetra, Rustadsaga og Skullerudstua. Du kan også fortsette sørover langs østsiden av Nord-Elvåga, til Deledalen (rute 169). Veien opp til Haukåsen
(rute 170) er også et alternativ. Losby ligger øst for Mariholtet. Rute 274 går dit.