Ringdalsveien P - Østbydalen

Romeriksåsene - Nannestad

Ruta starter ved parkeringsplassen i nordenden av Ringdalsveien, og går i stigende terreng på skogsbilvei opp forbi utfartsparkeringen ved Kogstadvangen. Her er det bom, og veien er stort sett sperret for biltrafikk. Videre fra Kogstadvangen opp til Gjerdrumsgjermenningen, ved lunneplassen noen hundre meter syd for vannet. Du har nå syklet 5,5 km.

Herfra kan du sykle videre på en trillesti som går gjennom nydelig turterreng. Straks er du framme ved sydenden av Gjerdrumsgjermenningen, der det er fint å raste. Her det både benker og bord, og en gapahuk som man kan søke ly i i tilfelle regn. Stien går videre nordover på vestsiden av vannet, du passerer et par små broer, og kommer fram til delet mellom Kirkebygjermenningen og Smalgjermenningen. Her kommer du deg over til den andre siden på en lang, smal bro.

Så er du straks inne på skogsbilvei igjen, etter nærmere 3 km på sti. Her kan du ta til venstre mot Gjermåa i rute 606. Vær OBS på at du etter noen få hundre meter må ta til venstre igjen, ut av skogsbilveien og inn på en sti. Men vår rute går mot høyre, og etter 700 meter er du framme i krysset nederst i Østbydalen. Her fortsetter rute 265 videre mot Gimildammen, mens rute 233 går til venstre i retning Hakkim.

Gjerdrumsgjermenningen

Foto: Amund Rasten, 22.09.2006

Østbydalen - Gjermåa 1,3 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Romeriksåsene - Nannestad
Østbydalen - Hakkim 9,2 km Skogsbilvei/turvei Romeriksåsene - Nannestad
Gimildammen - Østbydalen 5 km Skogsbilvei/turvei Romeriksåsene - Nannestad
Ringdalsveien P - Gimildammen 5,7 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Romeriksåsene - Nannestad