Dal/Brenna - Langbrudalen - Skullerudstua

Østmarka

Utgangspunktet for denne sykkelruta er Dal/Brenna. Hit kommer det sykkelruter fra Klemetsrud (rute 885), Hauketo og Mortensrud (rute 887) og Skullerudstua via Skulleruddumpa (rute 883).

Fra krysset mellom Dalsåsen og Brennaveien sykler du noen titalls meter sørover, og så oppover Dalssvingen. 300 meter fra start går det en grusvei inn til høyre. Den skal du følge videre. Her starter også skiløypa vinterstid.

Du tar farvel med bebyggelsen, og kommer inn i skogen. Etter rundt 350 meter med stigning, flater veien ut. Du befinner deg nå rett øst for Dalsåsen. Noen hundre meter senere er du framme i et kryss der rute 166 går til høyre mot Grønmo.

Du tar til venstre i dette krysset, og sykler nå nordover gjennom Langbrudalen i svakt fallende terreng. Veien til Skullerud vannrenseanlegg går opp til høyre, men vår rute dreier mot venstre her, i behagelig nedoverbakke. Du kommer inn i General Ruges vei og tar til høyre langs parkeringsplassen. Straks er du framme ved Skullerudstua.

Fra krysset ved skiltstaken kan turen fortsette rett fram, ned bakken, og du kan da sykle tilbake til start via Skulleruddumpa i den allerede nevnte rute 883. Du kan også komme til Hauketo gjennom Ljanselva miljøpark om du sykler i den retningen (rute 888). Tar du til venstre, kan du komme til Rustadsaga i rute 451, mens rute 880 går via Fjellstadbakken til Sør-Elvåga.
Dal/Brenna

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.07.2015

Hauketo - Skullerudstua [Ljanselva miljøpark] 4,6 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka