Trehørningen - Hakkloa gård

Nordmarka nord

Gjennom variert og fint terreng skal du nå ta deg fram langs små og store vann, vestover fra Trehørningen gård. Først går det riktig nok mest nordover - i området øst for Trehørningen. Strekningen fram til krysset før Anderstjern går på tilnærmet flat vei. Fra dette krysset går det vei til høyre mot Elnes (rute 193) og Stryken (rute 190).

Men vår rute tar til venstre her, og de første, små oppoverbakkene melder seg. Etter noen hundre meter kommer du til Måsjøen, først den søndre (venstre side) og så til den nordlige delen av vannet. Ved Måsjøen er det er fint å raste. Det går en kort trillesti fra skogsbilveien og frem til vannkanten. Om du velger å spise, bade, fiske, telte eller bare slappe av på et av svabergene, det er opp til deg. Etter at Måsjøen er passert kan det hende at du får se orkideen flekkmarihånd blomstre på myrene ved veien.

Uansett, etter Måsjøen går det en vei mot venstre, sørover til østsiden av Hakkloa. Det går også en avstikker nordover her. Men du fortsetter rett frem, og nord for Magovika stiger veien noe (fin utsikt!) før den dreier mot sør, og du kommer ned til Store Sandungen.

Her går rute 132 til høyre, nordover langs vannet til Sandungskalven. I samme rute kan du fortsette sørover til Hakkloa gård. Vår rute ender i krysset ved gården, 700 meter senere, der det er en fin rasteplass like ved vannet. Rute 433 fortsetter mot sør - langs Hakkloa til Kikutstua.