Havsjødalen - Kløfta

Nesoddmarka

Holtbråtan i Havsjødalen er utgangspunktet for denne sykkelruta. Hit kommer det ruter fra Tussekrysset (rute 652) og Ottarsrud (rute 638). Ruta er et godt alternativ dersom du skal nordover på Nesodden, og ikke ønsker å sykle langs Bunnefjorden (øst) eller Oslofjorden (vest). Ruta ender nemlig omtrent midt inne på Nesoddlandet, med mulighet til å fortsette videre nordover derfra.

Havsjødalen har en spesiell historie. Her var det vann for 6.000-7.000 år siden. Havet stod da rundt 70 meter høyere enn i dag, og et trangt sund mellom Oslofjorden og Bunnefjorden gjorde at Nesodden den gangen var en øy. I dag renner Havsjødalsbekken gjennom dalføret. Ruta starter ca. 20 meter over dagens havnivå.

Fra krysset Holtbråtveien/Fagerstrandveien sykler du vestover på sistnevnte vei, og ganske snart begynner stigningen. Bakken du har framfor deg er ca. 1,7 kilometer lang, og høydeforskjellen er rundt 80 meter.

Rundt deg har du mye skog, men etter hvert også jordbruksland. Etter at toppen er nådd, passerer du avkjørselen til Søndre Hallangen og senere veien som går ned til Digerud brygge. Like etterpå sykler du fra Frogn og inn i Nesodden kommune.

Rett etter kommunegrensen følger rute 641 Drøbakveien videre til Fagerstrand. Her går Agnorveien inn til høyre, og det er den du nå tar fatt på. Dette er en liten, koselig grusvei (2012) som går nordøstover gjennom stille og rolige omgivelser forbi Agnor-gårdene og videre gjennom skogen.

Kulturlandskapet åpner seg igjen når du nærmer deg Veum, og etter ca. 2,7 kilometer på Agnorveien tar du her til høyre. Den som tar til venstre i dette krysset, kan bl.a. komme til Fagerstrand via Myklerud (rute 646).

Men du sykler siste biten fram til krysset ved Kløfta. Herfra kan fortsette nordover gjennom Midtveien - til Svestad, Granerud og Fjell (rute 645). Fra Fjell kan du for eksempel sykle ned til Fjellstrand (vest) eller Nesodden kirke (øst). Begge steder har forbindelse videre til Nesoddtangen. Rute 653 til Svestad, videre ned til Hasle, og så til Nesodden kirke er også et godt alternativ.

Du kan også ta til høyre ved Kløfta og komme ned til Garder (rute 649) eller Tussekrysset (rute 648) på østsiden av Nesoddlandet.