Kløfta - Svestad - Hasle - Nesodden kirke

Rutenr:

Type:

Veikrysset ved Kløfta er startsted for denne sykkelruta. Her møtes ruter fra Fagerstrand (rute 646), Havsjødalen (rute 647), Tussekrysset (rute 648) og Garder (rute 649).

Ruta du tar fatt på er variert, og vi kan dele den i tre. Først sykler du på en middels trafikkert vei midt inne på Nesoddlandet, så på en stille og rolig bygdevei, mens du forflytter deg mot nordøst, ned til østsiden av Nesodden - og så til slutt nordover på fylkesveien, hovedveien på den siden av halvøya.

Første etappe går nordover på Midtveien, til Svestad. Det er svak stigning gjennom Svestaddalen. Ved gården Svestad fortsetter Midtveien videre til Granerud og Fjell (rute 645). Her ved gården skal du ta til høyre, inn på Fundingrudveien.

Dermed er du over i andre etappe, og fra ca. 120 meters høyde ved Svestad, skal du nå ned til rundt 80 meter over havet ved fylkesveien. Denne delen av ruta går på gruslagt vei (2012). Her er det liten trafikk, så dette er en førsteklasses sykkelvei.

Etter å ha syklet gjennom et område med skog, kommer du ned bakken til Fundingrud, og er dermed inne i det kulturlandskapet som preger denne delen av ruta. Du passerer Gulstad og flere andre gårder på vei nedover, og er snart framme ved Hasle.

Nå kommer du inn på fylkesvei 156. Her går rute 650 sørover til Garder, og det går vei ned til Blylaget, helt nede ved Bunnefjorden. Der starter Kyststien på Nesodden (rute 654). Men du tar til venstre her, og setter dermed kursen mot nord. Denne siste delen av ruta kan du sykle på gang- og sykkelvei.

Ved Jaer skole går det vei ned til Bomansvik brygge. Men du sykler videre fram til krysset mellom fylkesveien og Kirkeveien, like ved Nesodden kirke. Fra Kirkekrysset fortsetter rute 642 på hovedveien til Berger. Rute 655 går på Kyststien til Fjordvangen og Hellviktangen, mens veien til venstre fører inn på midtre del av Nesodden igjen - rute 643 til Fjell.
Nesodden kirke

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 28.06.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område