Filtvet - Røskestadvannet

Hurummarka

Dette er en sykkelrute som fører deg fra tettstedet Filtvet og inn i skogen i Hurummarka. Du skal rett vestover, og utgangspunktet er Filtvet sentrum - nærmere bestemt krysset mellom fylkesveien og Nordstrandsveien (som går ned til brygga).

Første del av ruta går til Filtvet skole. Det er fylkesvei 281 (Filtvetveien) du sykler på, og det er oppoverbakker i starten. Du tråkker oppover forbi Filtvet kapell (raskest å sykle rett fram på høyre side av kapellet), og like etter skolen, fortsetter rute 667 på hovedveien til Tofte.

Her tar du inn til høyre (skiltet Sundby). Etter en liten "utflating" ved skolen, skal du videre oppover. Rundt 900 meter etter krysset er det slutt på asfalten. Her deler veien seg, og du svinger til venstre. Bare en liten kneik gjenstår før du kan puste ut etter tråkkingen. Nå er du rundt 2,8 kilometer fra start, og ca. 165 meter over havet. Du startet i 20 meters høyde.

En behagelig nedoverbakke venter, og med utsikt over frodig kulturlandskap kommer du fram til krysset i Røedsgrinda. Her fortsetter du rett fram - nå med grus under dekkene.

Noen få hundre meter etter krysset, tar du fatt på en ca. 600 meter lang oppoverbakke som fører deg bort fra bebyggelsen og inn i skogen. Snart er du framme ved østenden av Røskestadvannet. Fortsetter du videre langs vannet, kan du komme til Sundby i rute 671. Du kan også komme til Tofte - via Oredalen - i rute 834.

Tar du opp bakken til høyre, kan ferden gå videre nordover gjennom Hurummarka, i retning Langvann og Rødvann (rute 835) - eller du kan sykle til Røedseterputten og Svartvannsbekken i rute 836. Den ruta kan være starten på en alternativ vei tilbake til Filtvet.
Filtvet fyr

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 16.07.2012

Tofte - Oredalen - Røskestadvannet 10,2 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurummarka
Filtvet - Røstad - Svartvannsbekken 4,8 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurummarka
Hurum mølle - Røskestadvannet 7 km Offentlig vei Hurummarka
Røskestadvannet - Langvann - Rødvann 5,4 km Skogsbilvei/turvei Hurummarka

Tofte - Oredalen - Røskestadvannet

Filtvet - Røstad - Svartvannsbekken

Hurummarka

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé