Til Skumsjøen og Trevatna

Turinformasjon

Gjøvik, Toten og Land

Beskrivelse

Vestre Toten, Gjøvik og Søndre Land er alle plassert mellom Randsfjorden og Mjøsa, og det disse Opplands-kommunene du skal sykle på denne rundturen. Her blir det både flotte vann og panoramautsikter å se frem til! Underlaget er både asfalt og grus, og en liten del av turen går også på traktorvei eller sti.

Utgangspunktet er Raufoss stasjon på Gjøvikbanen. Du sykler opp gjennom bebyggelsen ved å ta fatt på Sagvollvegen, som starter ved Storgata, for deretter å svinge til høyre, inn på Veltmannåvegen, og deretter til venstre ved Nysethvegen, som etter hvert skifter navn til Vildåsvegen. Bebyggelsen er nå forlatt, og du har tråkket deg et godt stykke oppover i lia.

I svingen ved Nyjordet tar du av til venstre, inn på grusveien. Den leder frem til skytebanen, og ved enden av bygningene der, svinger du til høyre. Ferden fortsetter oppover idet du forlater Vestre Toten og sykler inn i Gjøvik kommune. Veien blir mer å regne som traktorvei og sti etter hvert, men snart er du ferdig med bakkene, og kan sykle rolig gjennom skogen, ned til møtet med Skumsjøvegen. Her du tar til venstre, og har da bare noen få hundre meter ned til Osbakken ved Skumsjøens bredder.

Det passer fint med en pause ved dette vakre vannet på 432 moh., i alle fall hvis været er godt. Du har nå syklet seks kilometer, og skal fortsette sørvestover langs vannet. I sørenden av det får du en del stigning, først til Sveum, der du tar en krapp høyresving, deretter videre oppover til ca. 550 moh., ca. tre kilometer etter Osbakken. Ta gjerne et tilbakeblikk nordover rett før Sveum. Da får du utsikt over Skumsjøen.

I nordvestlig retning går det nå unna i utforkjøringene til Veset. Det er et fall på omtrent 110 høydemeter på 2,5 kilometer. Skogsbilveien er fin å sykle på, men det er lite med utsikt på denne strekningen, for det er ganske tett skog på begge sider av veien.

Ved bommen på Veset er det utfartsparkering. Her skal du til venstre. Selv om det er grusvei du befinner deg på, er dette også en offentlig vei. Vær derfor oppmerksom på at det kan komme biler. Pass på å svinge til venstre 300 meter etter Veset, og ta gjerne en pause ved den vakre gården Gildrehaugen, som du får på høyre hånd. Her er det dyr på beite mesteparten av sommeren.

Rett før du kommer til oppoverbakken mot Linnerud, sykler du til venstre, inn på bomveien. Det er noe stigning de første fire kilometerne, og på veien oppover krysser du kommunegrensen, som her går mellom Gjøvik og Søndre Land. Rett øst for Skihytta Land er du på turens høyeste punkt, som er ca. 560 moh., og nå får du herlige utforkjøringer ned til østsiden av Skjeggom. Det er imidlertid ingen opplagte rasteplasser ved dette grunne vannet, så du sykler videre frem til Vassenden ved nordenden av Trevatna. Her er det kjempefint å raste, og har du god tid, kan du både bade og leie kano eller båt her.

Du skal sykle sørover nå, i første omgang langs vestsiden av vannet. Også her kan du finne fine rastesteder. Turen går videre sørover, og idet vannet forlates, blir det oppoverbakke. Veien blir til en traktorvei, der underlaget kan være litt vanskelig, spesielt hvis det er bløtt. Vær forberedt på å måtte trille sykkelen noen hundre meter, men på veien oppover kommer du til et fint utsiktspunkt, der det er panoramautsikt over Trevatna.

Etter at toppen er nådd, blir det frisk utforkjøring til Skrukli stasjon på den nedlagte Valdresbanen. Du er her like ved turens vestligste punkt, mindre enn to kilometer fra Randsfjorden, og denne innsjøen får du glimt av på veien nedover. Valdresbanens spor går på sørsiden av Trevatna, og det gjør også den neste etappe av turen. Det er relativt flatt frem til Trevatn stasjon, som ligger i den sørøstre enden av vannet.

Turen fortsetter forbi Eidstugua, og det blir en svak, men jevn stigning de neste fem kilometerne. Du er igjen inne i Vestre Toten. På toppen har du nok en gang grunn til å ta en pause, for utsikten er virkelig fin mot Einafjorden og Totenåsen. De siste sju kilometerne går i lett terreng - mest utfor - ned til Raufoss, der du startet turen. Omgivelsene veksler mellom skog og gårder. De siste fire kilometerne går på gang- og sykkelvei.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Raufoss - Nyjordet Raufoss Nyjordet 2,7 km