Gullverksrunden

Eidsvoll - Nes

Gradering:

Medium

Gullverket er et av de viktigste friluftsområdene i Eidsvoll. Det ligger mellom åsdraget øst for Vorma og grensen til Hedmark. Her er det topper, store innsjøer, myrområder og tjern. I tillegg kan man besøke nedlagte gruver her i traktene.

Vår rundtur i Gullverket starter og slutter i Eidsvoll sentrum. Vi sykler først østover på fylkesvei 181. Ved Jønsjøen svinger veien mer mot nord, og vi kommer opp til Nedre Holsjøen. Her er det fint å bade. Etter noen partier med stigning fra Eidsvoll og hit, flater veien nå ut. Snart ser vi severdighetsskiltet som viser vei videre innover i Gullverket. Her tar vi av fra fylkesveien, inn på Gullverkvegen.

Vi sykler innover langs den idylliske Nedre Holsjøen, og etter hvert begynner stigningen. Det er ikke snakk om bratte, krevende kneiker her, men en jevn stigning - på grusvei - opp til Lynesvangen. Vi skal videre oppover, men en avstikker fra Lynesvangen og inn til høyre kan trygt anbefales.

Det er bare noen hundre meter inn til Nordre Holsjøen. Der er det flere gapahuker og en godt tilrettelagt fiskeplass. Fint å raste, altså. Rett forbi vannet ligger en av de gamle gruvene. Det var her i området det ble funnet gull etter at gravingen startet i 1721. Det vil si - det var kobber de egentlig lette etter. I 1758 åpnet Kongen gullgruver i allmenningen, som ganske snart fikk navnet Gullverket. Aktiviteten pågikk fram til driftsselskapet gikk konkurs i 1907.

Fra Lynesvangen fortsetter vi oppover i åsen. Nå må vi være litt ekstra OBS, for vi kan havne på helt feil sted dersom vi ikke velger riktig vei i de kryssene vi skal sykle gjennom. Egentlig er det ganske enkelt: I det første tar vi til høyre, i de neste til venstre. Så det går nok bra.

Vi kommer opp i rundt 480 meters høyde, og sykler av gårde - høyt og fritt - oppe på åsen. Snart legges kursen om, vi er på vei sørover igjen - og faktum er at det nå er nedoverbakke eller flat vei helt til Eidsvoll (med noen ytterst få unntak, da).

Etter heftige unnabakker kommer vi ned til Nord-Fløyta, med en flott raste- og badeplass som et naturlig stoppested. Vi krysser ei klopp for å komme oss videre, sykler sørover langs vannet, og fortsetter på en idyllisk og fin vei nedover langs Holtåa.

Ved gården Holt er vi tilbake på asfalt, og følger fylkesveien ned til Skovseth. Her tar vi til høyre, og dermed er ringen straks sluttet. Vi er tilbake der vi startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Eidsvoll - Jønsjøen Eidsvoll Jønsjøen 4,6 km