syklist

Sykkel­eldoradoet Marka

Er du klar for sykkelsommer i Marka?

Tekst: Magnus Nyløkken Foto: Trine Rom Giving

Publisert 12.06.2020 Oppdatert 06.07.2023

Marka er et sykkelparadis med tusenvis av kilometer skogsbilvei som legger til rette for flotte opplevelser på to hjul. Langt unna tungt trafikkerte veier og konflikter mellom bilister og syklister.

I Marka er det en helt annen ro langs veiene der de slynger seg innover. Riktignok er det nyttekjøring på skogsbilveiene i Marka også, men så lenge man tar hensyn til hverandre og avpasser farten etter forholdene, er det stort sett bare myggen du har å frykte.

Skiforeningen har samlet hundrevis av sykkelturer for deg. Uansett om du ønsker tips til en kort eller lang sykkeltur, vil du her finne noe som passer for deg og ditt turfølge.

Skiforeningen viser vei

Vi vet at våre medlemmer trives i Marka hele året, og vi utfører også et omfattende arbeid i sommersesongen. Vi skilter setter opp sykkelskilt og lager trillestier som binder sykkelveiene i Marka sammen.

Ved hjelp av iMarka-appen får du oversikt over sykkelrutene i Oslomarka og områdene rundt. Appen inneholder også nyttig informasjon om ulike steder i Marka, og åpningstider på serveringssteder.

Last ned iMarka-appen her

Veiviser: Skiforeningen viser vei i Marka hele året.

Ring 4

Mange syklister kaller runden Maridalen – Kikut – Sørkedalen for Ring 4, og den har de senere årene blitt svært populær.

På Kikutstua er det gode muligheter for å få en pust i bakken og påfyll på turen.

Åpningstider Kikutstua

Les turbeskrivelse av Ring 4 her.

Mange muligheter

Sykkelglede er et nøkkelord når det gjelder sykling i Marka. Turen er målet, det handler ikke nødvendigvis om å komme fortest mulig fram. Vi oppfordrer til å ta hensyn, prøve nye veier og viktigst av alt: at du koser deg på tur! Ta en rast ved et fint vann eller nyt utsikten når du kommer opp i høyden.

Kanskje dette blir sommeren for nye sykkeleventyr i Marka?

La deg inspirere:

Pause på en markastue: Bollene på Kikut smaker alltid godt når du er på sykkeltur.

Sykkelvettreglene

1. Bidra til trivsel og trygghet i Marka. Vær positiv, oppmerksom og hensynsfulloverfor alle brukere.
  2. Bruk hjelm, hansker, ringeklokke og lys. Sjekk sykkelen før turen. Ta med verktøy og lappesaker.
  3. Avpass fart og kjøring etter egne ferdigheter, turveiens vanskelighetsgrad, føreforhold og antall folk på turveiene.
  4. Sykle slik at du unngår at folk blir skremt og føler seg utrygge.
  5. Senk farten der turvei eller sti er uoversiktlig, svingete eller bratt. Husk at det også er biltrafikk i Marka.
  6. Varsle med ringeklokke og brems ned i god tid før du passerer andre.
  7. Brems ned til gangfart når du møter barn, eldre, funksjonshemmede, hunder og hester.
  8. Unngå å sykle i for store grupper.
  9. Legg turen til nye spennende steder. Unngå de mest brukte utfartsstedene, særlig i helgene.
  10. Unngå å skade naturen ved stisykling. Vær varsom ved fuktige områder. Ikke lag bredere sti.