Jentetur til Kikut

Det ble ikke shopping, men det ble definitivt champagne. Nå er det de nære opplevelsene som gjelder.

Tekst og foto: Christine Amdam

Publisert 10.09.2020 Oppdatert 28.04.2023

I fjor var vi i Stockholm og i år var planen København. Vi hadde sett oss ut det nye hotellet til Petter Stordalen. Åpningstilbud, basseng og badstu på takterrassen, myke deilige hotellsenger, god mat, shopping. Alt hva en jentegjeng i småbarnsfasen kan drømme om.

Men så var det plutselig ikke så greit å dra til utlandet lenger. Hva med et spahotell i nærheten av Oslo? Eller en tretopphytte? Det er jo så populært for tiden. Så foreslo en av jentene sykkeltur til Kikut i tråden på Messenger. Alle var gira.

– Jeg har aldri overnattet på Kikut jeg.
– Jeg har vel aldri vært på en ordentlig sykkeltur i Marka heller.

Tunet på Kikut

JENTETUR I MARKA: Vi landet på at det var ganske deilig å reise til et sted nærme hjemme. Sykkeltur i Marka var nytt og spennende for oss.

Fremoverlent sykling i bratt motbakke

Da var det avgjort. Å sykle rett i ryggen langs blomstene i Kongens Have på vei til en deilig lunsj i Nyhavn, skulle byttes ut med fremoverlent sykling i bratt motbakke. På grusvei og trillesti. Mil etter mil.

Var vi skeptiske?

Nei, egentlig ikke. Selv om vi nå skulle på tur i vår egen bakgård føltes det ut som om vi skulle på eventyr. I København har vi vært mange ganger. En av oss har til og med bodd der i en årrekke. Dette var noe nytt. Ganske deilig å få beveget litt på kroppen også. Ikke minst skulle vi få frisk luft.

Jente på sykkel i Marka

TRILLESTI: Turen mellom Ringkollen og Kikut er variert og morsom. På den første trillestien er det ikke noe problem å sykle. Foto: Christina Dannow.

Lett sekk

Da helgen for jenteturen nærmet seg begynte detaljplanleggingen. Vi fikk kjøpt billetter til sykkelbussen til Ringkollen, og det sparer oss for noen av de bratteste motbakkene. I tillegg skulle vi få komme lenger inn i Marka enn noen av oss noensinne hadde vært.

– Skal vi ta med håndkle og lakenpose?
– Badetøy?

Vi er i gang i Messenger-tråden igjen. På Kikut kommer du frem til oppredde senger og håndkle. Ergo kunne vi stryke det fra lista. Badetøy skulle selvsagt med. Og mat. Men bare til sykkelturen på lørdagen. Vel fremme på Kikut venter tre-retters middag. Neste morgen serveres frokost og du kan smøre matpakke til hjemturen.

– Har alle ekstra slange? Og hvem har pumpe? Det kan også være lurt å ha med lappesaker.

Heldigvis har én av oss vært mye på sykkeltur i Marka før, og sørger for at alle får skaffet det de trenger dersom uhellet skulle være ute. Å måtte trille sykkelen med punktert dekk mange mil gjennom Marka er ikke noe man trenger å oppleve.

– Da har jeg pakket ferdig! Gleeeeeder meg!

Det er siste ord i chatten fredag kveld.

Tre jenter ved et vann.

LANG LUNSJ: Det er deilig å ha hele dagen foran seg slik at man kan kose seg underveis. For oss handlet det ikke om å sykle fort eller samle mange mil.

Kos i sentrum

Etter en times busstur opp til Ringkollen er vi klare for eventyr. Sykkelruta er peilet inn på forhånd, og vi har lastet ned kartet i iMarka-appen slik at det er tilgjengelig om dekningen skulle forsvinne. Vi har hele dagen foran oss på å sykle de i underkant av tre milene det er til Kikut. Eller det vil si, vi må rekke middagen klokken 18.

Vi stopper ofte. Det er veldig ustabilt vær, og klær må av og på. Vi sykler side om side der det er mulig og prater. Det er jo egentlig det som er det viktigste med å dra på jentetur; skravling, sladring, kall det hva du vil.

– Sjekk der a! Masse bringebær! Vi spiser det vi orker.

Lunsjen spiser vi ved Hauken. Solen skinner og vi vurderer om vi skal ta et bad. Vi får svar på snapchat at der så det nydelig ut. Nede i byen høljregner det. Vi prater og prater og plutselig kjenner vi noen regndråper vi også. Da passer det perfekt at vi kan søke ly under trærne, og i og med at vi har god tid kan vi like gjerne vente med å sykle videre til regnet roer seg.

Hånd med bringebær

SKOGENS FRISTELSER: Det er mye godt å finne langs veien i Marka. Vi plukket og spiste mye bringebær. Er du heldig finner du også kantareller og blåbær. Foto: Ingrid Lønrusten Rogstad.

Bad i Bjørnsjøen

Etter et siste stopp ved Kringla kommer trillestien gjennom Fyllingsdalen. Vi går av sykkelen og triller den snaue kilometeren med ulendt terreng. Vi får litt følelsen av at vi er i en tropisk jungel. Med bregner på alle kanter og damp i luften etter regnværet som har gitt seg. Det er kanskje ikke alle som synes det er kjempemoro å måtte gå av sykkelen og trille, men for oss er det et fint avbrekk. Praten går enda lettere i sakte tempo.

Vi avslutter turen med å sykle langs Vestre og Østre Fyllingen før vi sykler inn på tunet på Kikut. I god tid til middag. Badstuen er dessverre korona-stengt, men vi får endelig tatt oss en liten svømmetur i Bjørnsjøen. Det er solskinn på tunet og ølen smaker ekstra godt etter noen timer på sykkelsetet.

Jente på sykkel ved Kringla

KRINGLA: Kringla er det siste vannet i vassdraget som munner ut i Langlivannet. Det er et sentralt veikryss ved vannet, der veien nordvestover går opp mot området rundt Storflåtan/Damtjern.

Deilig middag

En varm dusj rekker vi også før vi spaserer ned til middag i sokkelesten. Det var lite shopping i skogen, så vi innser at vi kan unne oss en bedre vin til middagen. Vi får servert gulrot- og søtpotetsuppe med nybakt brød til forrett, ørret med rotgrønnsaker til hovedrett og bærcrumble med vaniljeis til dessert. Så topper vi det hele med en flaske bobler etter maten. Planen var egentlig at vi skulle sette oss ved peisen, men så langt kom vi aldri. Timene bare forsvant.

FERSKE RUNDSTYKKER: Hver morgen baker vertskapet på Kikut havrerundstykker til frokosten og til påsmurt som selges i cafeen utover dagen. Foto: Christian Haukeli.

Å våkne til duften av ferske havrerundstykker

Et par av oss starter dagen med et morgenbad før frokost. Vi pakker matpakker og nyter en kaffe i sola på terrassen før vi sykler hjemover. Med unntak av en seig bakke fra Bjørnsjøen og oppover mot Bjørnholt er det nesten bare nedover på hjemturen.

– Det er helt vilt at dette er så nærme hjemme! Det er jo så idyllisk.

Vi sykler gjennom Maridalen og ser på skiltet at det bare er noen kilometer igjen til sentrum. Turen avsluttes med å spise matpakkene ved Akerselva før vi sykler i hver vår retning.

Vi kom kanskje ikke hjem med en ny jakke eller et nytt restaurantbesøk på listen. Men vi følte oss bra, og vi hadde fått pratet mye. Noen av oss hadde ganske vondt i rumpa dagen derpå. Men dette skal definitivt gjentas. Hvilken markastue skal vi besøke neste gang?

SYKKELTUR ER GØY: Variert terreng, flotte omgivelser og god mosjon. Dette må vi gjøre igjen.