Opp og ned til Myrseter

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 26.08.2007

Krokskogen - Hole

DNT-hytta Myrseter ligger sentralt på Krokskogen, ved elven Lomma. Den er lett å komme til med sykkel, for det går skogsbilvei dit fra By i Lommedalen. Den skal vi benytte oss av på denne turen, som også går opp langs Trehørnings-vassdraget.

Vi starter fra bussholdeplassen på By, den innerste i Lommedalen. Her er det også parkeringsplass. Ved å følge den asfalterte Byveien, kommer vi først til gården Jordbærhaugen, og sykler der forbi bommen. Etter hvert får vi Vesleelva, som kommer fra Aurevann, på høyre hånd. Det går oppover, og der veien deler seg sør for Aurevann, fortsetter vi rett frem, på grusvei.

Det er en ganske tøff oppoverbakke vi forserer, men så venter det utforkjøring ned til elven som renner mellom Småvann og Aurevann. Disse vannene er en del av Trehørnings-vassdraget, som også inkluderer Byvann og Trehørningen. Litt stigning blir det i fortsettelsen mot nordenden av Småvann, og enda litt mer opp til Byvann. I nordenden av dette vannet svinger du til venstre, og kommer ned til elven fra Trehørningen. Ferden går nå vestover og gjennom et lettsyklet parti til enden av skogsbilveien. Herfra må vi trille sykkelen noen få hundre meter på merket trillesti ned til Myrseter. Når vi kommer dit, passer det fint med en pause på vollen.

Fra Myrseter tar vi til venstre og holder oss på skogsbilveien ned til Tverrelva. Her fortsetter vi på østsiden av Lomma, på en strekning som er kjempepopulær blant skiløpere om vinteren. Når vi kommer til bommen ovenfor By, svinger vi til høyre inn på Byveien igjen, og avslutter turen der vi startet.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
By i Lommedalen - Byvann By i Lommedalen Byvann 7,5 km