På Kjølvegen til Toten

34,9 km

Område:

Hadelandsåsene

Vi skal sykle den historiske Kjølvegen mellom Hadeland og Toten! Kjølvegen (Høgkorsvegen) er gammel kongeveg, med en historie helt tilbake til Kong Sverres tid. Dette var hovedvegen mellom Hadeland og Toten helt fram til 1940. Pilegrimsleden over Hadeland følger Kjølvegen over åsen. Det er her vi skal sykle - på Kjølvegen helt til Einavoll, som ligger ved sørenden av Einafjorden på Toten. Hjemover sykler vi via Åstjern.

Det blir naturlig nok en del stigning, først opp til Blokkhus og så fra Dyrud ved Einafjorden og opp til myrene før Åstjern. Utenom disse to strekningene, sykler vi stort sett gjennom relativt flatt terreng eller nedoverbakke.

Vi starter i Brandbu sentrum og følger Kjølvegen oppover. Etter 2,3 kilometer går vegen under Gjøvikbanen, og det er for det meste jevn stigning oppover mot Jølsen (slutt på fast dekke), Løvstua og Blokkhus. På veg oppover anbefaler vi å stoppe og se seg tilbake, for her er det strålende utsikt mot Randsfjorden og åsene rundt.

Etter 7 kilometer i oppoverbakke (nesten 500 høgdemeter) er vi oppe i 650 meters høgde, og her ved Blokkhus - rett etter parkeringsplassen - flater det ut. Litt mer stigning venter oss, men for det meste går vegen videre gjennom småkupert terreng - fram til Høgkorsplassen. På store deler av strekningen har vi flott utsikt på venstre side.
Rett etter Høgkorsplassen kommer vi fram til tre store trekors og en informasjonstavle som er satt opp i forbindelse med Pilegrimsleden. Her får vi utsikt mot Toten. Og så er det bare å nyte nedoverbakkene til Einavoll.

Vi tar nå farvel med den gamle ferdselsvegen, som i sin tid gikk videre øst for Einafjorden. Vi holder til venstre, og sykler nordover til Dyrud. Nå er vi på turens nordligste punkt, og skal vende nesen sørover.

Vi svinger av mot venstre, og tråkker oss oppover mot åsen igjen. Vi sykler først gjennom kulturlandskap, så skog - og deretter åpner terrenget seg, med Rossumsætermyrene på venstre side. 2,5 kilometer stigning (ca. 170 høgdemeter) er tilbakelagt, og vi sykler videre gjennom beiteområdene ved Fellessætra. I krysset ved Åstjernet tar vi til venstre i retning Åstjerrn.

Når vi kommer fram til hyttetunet, følger vi Åstjernvegen videre derfra til Jølsen. Her går det lett unna i behagelige nedoverbakker. Ved Jølsen kommer vi inn på Kjølvegen igjen, og følger den et lite stykke nedover, før vi tar av til venstre. Dermed kan vi altså sykle en annen veg tilbake til Brandbu enn den vi syklet i starten, om vi da ikke bare «suser» rett ned Kjølvegen.

Vi følger Grantrevegen, svinger mot høgre i spiss vinkel, og kommer ned mot jernbanen, som vi krysser på planovergang. Herfra følger vi traktorveg og blåmerket sommerrute gjennom boligfeltet til Plassbakken. Snart er vi inne på Kjølvegen igjen, og triller lett ned til Brandbu, der turen startet.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Brandbu - Jølsen [Kjølvegen] Brandbu Jølsen 3,6 km