Til Kikut fra Maridalen

Syklistene inntok Kikut i dag

Foto: Erik Unneberg, 25.10.2015

Nordmarka syd

Kikutstua er et populært turmål. Vi skal fram og tilbake fra Hammeren i Maridalen, et utmerket utgangspunkt for turer til denne delen av Nordmarka.

Deler av Nordmarksvassdraget går mellom Bjørnsjøen og Maridalsvannet - via Skjærsjøen. Vi skal sykle innover på østsiden av vassdraget, og tilbake på vestsiden. Dermed går første del av denne turen innvover på Nordmarkveien, med Skjærsjøelva på venstre side.

Vi passerer den gamle Hammeren kraftstasjon og sykler i jevn stigning helt til vi er oppe ved Skjærsjøen. Etter å ha syklet langs vannet et stykke, blir det mer stigning, og snart er vi framme ved Bjørnholt (servering). Dette er et kjent og kjært stoppested for syklister på tur i Marka.

Enda flere oppoverbakker venter oss, men snart går det bratt nedover igjen - til Fortjern og Bjørnsjøen. Nå er det ikke lange biten igjen til vi er framme på Kikutstua. Her kan mat og drikke kjøpes, og utsikten over Bjørnsjøen nytes.

Det er tid for å vende nesen tilbake igjen, og ferden går videre vestover til Fyllingen, til vestsiden av Nordmarksvassdraget. Så tar vi fatt på bakkene opp mot Glåmene. Litt før Finnerud svinger vi av til venstre, og stikker så til høyre inn i skogen - på trillesti til Blankvannsbråtan. Om vi da ikke tar turen oppom Kobberhaughytta - det er ikke lange biten. Deretter har vi behagelige nedoverbakker framfor oss - og kommer ned til Vestre Aurtjern.

Veien går videre opp til Ullevålseter, det tredje stedet med servering på denne turen. Herfra er det mer eller mindre en eneste lang nedoverbakke til Maridalen og Hammeren. På vei nedover befinner vi oss på motsatt side av Skjærsjøelva sammenlignet med turens første etappe - nærmere bestemt i Ullevålseterveien.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Hammeren - Bjørnholt Hammeren Bjørnholt 8,6 km
Bjørnholt - Kikutstua Bjørnholt Kikutstua 5,9 km