Granlund - Granavollen

Lengde: 4.4 km
Rutetype: Offentlig vei

Oversiktskart

Ruta starter i krysset mellom Gagnumsvegen og Vienlinna, rett nord for Granlund barnehage (tidligere skole). For å komme til startstedet, kan du bl.a. følge rute 580 fra Kalvsjøtjernet.

Vi følger Vienlinna mot nordøst 400 meter, og tar så så Granåsvegen (grus) til venstre. Her er en gammel butikk, Granåsen daglivare (nedlagt). Vi følger Granåsvegen, tar til høgre i et kryss, og er straks framme i Gammevegen. Vi tar til venstre her, og tar av 100 meter seinere på Granåsvegen (til høgre), skiltet: "Til Granavollen 3".

Vi passerer vegkryss merket "Lyngstad". Her kan vi ta en avstikker opp til Gammehaugen og nyte den fine utsiken derfra. Nå er det "berg- og dalbane" fram til Granavollen. Vi krysser Ringdalslinna og ser Søsterkirkene. Her går rute 334 til høgre, ned til Gran. Nå er det 500 meter med asfalt opp til Granavollen, et historisk svært interessant sted på Hadeland. Rute 332 følger Den Bergenske Hovedveg videre nordover til Røykenvik. Rute 333 går også mot nord, men i en mer vestlig trasé - forbi Tingelstad kirke og fram til Grinaker.

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
350 Det beste fra Hadeland Grua Grua 68.5
170 Langs Bergenske Hovedveg Grua Røykenvik 29.8