Granlund - Granavollen

Lengde: 4.4 km
Rutetype: Offentlig vei

Oversiktskart

Ruta starter i krysset mellom Gagnumsvegen og Vienlinna, rett nord for Granlund barnehage (tidligere skole). For å komme til startstedet, kan du følge rute 995 fra Kittelsrud, rute 967 fra Grindvoll, rute 978 fra Lunner, eller rute 580 fra Kalvsjø.

Vi følger Vienlinna mot nordøst 400 meter, og tar så så Granåsvegen (grus) til venstre. Her er en gammel butikk, Granåsen daglivare (nedlagt). Vi følger Granåsvegen, tar til høgre i et kryss, og er straks framme i Gammevegen. Vi tar til venstre her, og tar av 100 meter seinere på Granåsvegen (til høgre), skiltet: "Til Granavollen 3".

Vi passerer vegkryss merket "Lyngstad". Her kan vi ta en avstikker opp til Gammehaugen og nyte den fine utsiken derfra. Nå er det "berg- og dalbane" fram til Granavollen. Vi krysser Ringdalslinna og ser Søsterkirkene. Her går rute 334 til høgre, ned til Gran. Nå er det 500 meter med asfalt opp til Granavollen, et historisk svært interessant sted, med bl.a. de to middelalderkirkene, Glasslåven og Pilegrimssenter Granavollen.

Rute 332 følger Den Bergenske Hovedveg videre nordover til Røykenvik. Rute 997 går også mot nord, men i en mer vestlig trasé - til Hilden. Rett vestover går rute 996 til Mo.

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
350 Det beste fra Hadeland Grua Grua 68.5
170 Langs Bergenske Hovedveg Grua Røykenvik 29.8