Kolbotn - Myrvoll - Langhus

Sørmarka

Sykkelruta starter i Kolbotnveien, ved Kolbotn stasjon. Du sykler først østover, til du kommer inn på Skiveien, og her tar du til høyre.

Du skal holde deg langs Skiveien (fylkesvei 152) på mesteparten av ruta. Du sykler rett mot sør, og det er gang- og sykkelvei på størstedelen av denne strekningen. På vei sørover har du boligområder på begge sider av veien.

Østfoldbanen er din "følgesvenn" langs veien, og i rekkefølge passerer du stasjonene Solbråtan, Myrvoll, Greverud, Oppegård og Vevelstad. Ved Myrvoll er du nesten helt inne på perrongen.

Ca. 5,5 kilometer fra start, like før Oppegård stasjon, tar Sætreveien av mot høyre. Her kan man sykle inn i Nøstvedtmarka på den gamle kongeveien (rute 364 til Stuene). Men vår rute fortsetter rett fram et lite stykke til.

Straks etter krysset må du over på venstre side av veien, inn på en gang- og sykkelvei som ganske snart forlater riksveien og dreier mot venstre. Dermed kommer du inn på den gamle Skiveien. Etter hvert skal du ta til høyre, under veibrua, og så straks til venstre, opp en bakke. Nå befinner du deg på Tussestien, en koselig, gruslagt tursti som fører deg til fredfulle trakter ved Tussetjern. Her er det fine bademuligheter.

Jernbanen krysses et par ganger før du kommer inn i et boligfelt (asfalt). I møtet med Smedsrudveien tar du 90 grader til venstre, og så er det bare å sykle ned en liten bakke - og du er framme ved Vevelstad stasjon.

Du krysser jernbanen nok en gang, og like etter, ved et busstopp, tar du til høyre. Hadde du fortsatt nordover, ville du vært på vei mot Siggerud i rute 347. Men du skal altså inn i skogen, på grusvei. Etter et lite stykke svinger du til høyre over ei bru, og fortsetter på en smal turvei som ender på Langhus stasjon.

Herfra går rute 345 til venstre mot Rud (kryss jernbanelinja ved stasjonen) mens rute 344 går sørover mot Ski.